Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 3. august 2011

Restemad

Eller mad af rester. Jeg har det ikke godt med at smide rester ud, specielt hvis de ingenting fejler. Det er der kommet rigtig meget godt mad ud af i tidens løb, så selvfølgelig vil jeg forsøge at samle det herinde. Måske det kan give inspiration eller ideer til andre.
Dag 1.
Jeg havde både alt og intet i køleskabet, så det blev skrabet sammen til en lækker cremet suppe. Ingredienserne jeg havde, var: ½ løg, hvidløg, gulerødder, ½ squash, lidt kinakål, 2½ fløde, et par skiver bacon og en skinkesnitsel. Kød og løg blev brunet af i gryden… vand og gulerødder røg i og fik lov at koge op. Så kom der krydderier og fløde i… da det var kommet i kog… squash klodser og strimlet kinakål. Så blev det ellers serveret rygende varm med rugbrødscroutoner, som selvfølgelig var hjemmelavet. Suppen blev rigtig god, det meste af fyldet blev spist, men der var stadig en del væde tilbage. Den blev sat på køl.

Dag 2.
Stod den på en lækker marineret kotelet med nye kartofler og en let salat. Det er så her resten af suppen kommer ind i billedet. Man kan vælge at si grønsagerne fra, men det gjorde jeg nu ikke. Jeg lavede en opbagning og tilsatte suppen som væde… + lidt ekstra krydderier og så var den sovs klar J   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar