Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 29. november 2011

Rigtig eller forkert??

Vi skal holde julefrokost for 80 mennesker. Vi er en flok amatør-kokke, der skal stå for maden. Dog arbejder jeg dagligt med mad og er den eneste med hygiejne certifikat… så jeg mener, jeg ved bare en smule om, hvad jeg snakker om, når jeg fabler bakteriebomber.

Risalamanden blev diskuteret under højthævede stemmer og store armbevægelser.

Dengang i gamle dage… ja, der kunne man mange ting, man bare ikke gør i dag. Eller… jeg må hellere sige, jeg i alt fald ikke gør, specielt ikke når der skal serveres for så mange mennesker.

Jeg er hammer-angst for, at 80 mennesker skal ligge vandret, fordi grøden ikke nødvendigvis bliver kølet ned hurtig nok. Men er det at overreagere?? Jeg vil have, at grøden skal være kølet helt ned inden for 3 timer… mens der er delte meninger om, hvorvidt den bare kan køles ned på køkkenbordet.

Samtalen gled selvfølgelig også ind på de andre ting, vi skal have… f.eks. hamburgerryg, ribbenssteg, grønlangkål, tarteletter, halve æg… i den dur. Jeg greb hårdnakket fat i, hvad jeg har lært, men det bliver ikke altid taget godt imod… er det mon den med janteloven??

Er der nogen, der har meninger eller synspunkter… så spring lige ud af køkkenskabet J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar