Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 27. februar 2016

Jeg skal have nyt arbejdsområde

Som enkelte af Jer ved, er jeg ansat i en kantine... og har været inden for faget de sidste 10-12 år. Hovedsalig har jeg arbejdet i det kolde køkken med smørebrød og sandwich. Selvfølgelig sidder det på rygraden... og er med tiden blevet en anelse monotont :-/ Så selvom jeg er tryghedsnarkoman, er det med glæde og let rystende hænder... at jeg nu kan se frem til nye udfordringer :-D

Jeg skal nu stå for salatbuffeten... som dagligt består af 10-12 blandede salater og diverse skåle med småting/topping hver 14 dag. Selvfølgelig vil jeg gerne sætte mit fingeraftryk på buffeten... så den ikke kommer til at ligne min "dele-kollegas" salater.

Det er så her, I kommer ind i billedet :-D Hjææælp!!

Jeg kunne vildt godt tænke mig, hvis I gad fortælle, hvilke salater der er et "must" på en drøngod salatbuffet efter Jeres mening. Salaterne må helst ikke indeholde kød og skal selvfølgelig være nemme og ikke mindst billige... det er jo en forretning :-D Læg evt. et link. Håber I gider bruge et par minutter. 


23 kommentarer:

  1. Ud fra et økonomisk synspunkt (og en hensyntagen til årstiderne) giver det jo god mening at bruge de ting, der er i sæson; rødkålssalat, spidskålssalat, evt. coleslaw.
    En god gammeldags kartoffelsalat. Kartoffel- eller pasta vendt med pesto af en art, grillede grøntsager (squash, aubergine, peberfrugt, cherrytomater eller evt. semidried tomater).
    Majskerner vendt med purløg, persille, finthakket rødløg, citronsaft, salt, peber, lidt olivenolie.
    Prøv at tjekke madenimitliv.dk - hun har en opskrift på en cremet pastasalat, der er ret god (bacon kan udelades). Der er også en opskrift på en rissalat.
    Tomatsalat. Gulerodssalat. Græsk salat (agurk, tomat, rødløg, evt. feta vendt med olivenolie og et drys oregano). Melonsalat (melon, agurk, evt. persille og saltede cashewnødder - eller ristede græskarkerner for en billigere variant)
    Jeg har også nogle forskellige grøntsagskogebøger, jeg evt. kan tage et kig i. Ellers prøv på biblioteket.
    Det var lige, hvad jeg kunne komme i tanker om på stående fod.. Held og lykke med det! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe

      Tak for rigtig god inspiration. Der skal jo noget til, når omkring 200 skal "fodres" af dagligt... og jeg ville hade, hvis det blev for ensformigt.

      Ideen med majskerner, rødløg og krydderurter er jeg ret varm på. I øjeblikket er det "bare" en skål majs, der kommer på bordet... ikke særligt ophidsende vel?? Man kan sikkert finde på noget lignende med ærter :-D

      Igen... tak fordi du tog dig tiden.

      - Pia

      Slet
    2. Mht. majskernerne glemte jeg lige, at små buketter rå blomkål også er godt at vende sammen med majsen. Det smager forrygende!

      Slet
    3. Mums!! Det kan jeg sagtens forestille mig :-D

      Slet
  2. Svar
    1. Hej Elena

      Ja... det er vildt spændende. Sjældent har jeg klikket på så mange salater på nettet :-D

      - Pia

      Slet
  3. Tillykke med dine nye arbejdsområder :-)

    Jeg kan aldrig modstå en tomatsalat eller en salat med blomkål - jeg har desværre ingen opskrifter på det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise

      Tak skal du have :-D

      Tomatsalat og blomkål... er et "must" i min verden på enhver salatbuffet, de sidder i forvejen på rygradden :-D

      - Pia

      Slet
  4. Tillykke det er jo fantastisk - det ville være et drømmejob for mig. Jeg elsker at lave salater. Sender dig lige en mail med idéer

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde L

      Tak skal du have... jeg glæder mig også for vildt, først skal der dog ændres mødetider, men jeg er klar med kålhovedet.

      Jeg har modtaget din mail, så nu er der ikke mere næring i den. Rigtig gode forslag du kommer med. Med hensyn til Salattøsen... er du så færdig en flot og gennemført blog.

      - Pia

      Slet
    2. Velbekomme søde og ja Salattøsen har en fantastisk blog. Dejligt at kunne gå ind på de enkelte råvarer og se hvad der er af opskrifer

      Slet
  5. Da jeg var i personalekantinen for 5 år siden var favoritterne:
    Coleslaw: Creme fraihe, appelsinsaft, sukker, hvidkål/spidskål/rødkål og gulerødder
    Brocolisalat: Creme fraiche, balsamico, sukker, broccoli, rødløg og solsikke
    Kartoffelsalat.
    Forskellige pastasalater, bla. vendt i grøn eller rød pesto
    Marinerede champignons: Champignon i kvarte, vendt i en marinade af: 2 del Soya, 1 dl balsamico, rødløgtern, frisk hakket persille

    Kinakål/ fintsnittet spidskål mm kom nogle ærter, majs i så vælger folk det nemmere end hvis det bare er grønt.
    Humus forskellige: Alm. gulerodshumus, tomathumus osv,
    Forskellige tzatzikier: agurk, gulerod, rodfrugte...
    Bagte auberginer og squash (når det bliver sæson) med en dressing af græsk yoghurt, og lidt honning dryppet over.

    Ranchsdressing (vanløseblues) karrydressing.
    Rugbrødscroutoner, alm croutoner (rester af brød) soyamarinerede solsikkekerner / mandler.
    Marinerede rødløg.

    Min erfaring siger mig, at selv om man spiser salat, skal man også være mæt. Vi afregnede i gram.
    Håber det kan bruges :-)

    Kh Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne

      1000'ende tak for din meget brugbare kommentar... der er noget at tænke over. De marinerede champignon lyder som noget, jeg selv ville smage. Hvor længe skal de ligge i marinaden... og skal den serveres med eller sis fra??

      Vi afregner desværre ikke i gram, selvom jeg er højtråbende fortaler for det. Folk forstår slet ikke at begrænse sig til det, de rent faktisk kan spise... ind imellem er det bjerge, folk øser op... og jeg bliver mildest talt vred, når jeg så ser, det ender i skraldespanden :-/

      Igen... tak for din kommentar, du kan tro, den kan bruges.

      - Pia

      Slet
    2. Champignonerne skal bare vendes et kvarter før de skal spise, men det er nemt at forberede. De skal ikke svømme i marinaden, bare vendes :-)

      Mindre tallerkner eller skåle i salatbaren, så de tager mindre. Eller saml rester af salat i en spand og vej det hver dag en måned, så du kan bevise hvor meget der ryger ud :-)

      Kh
      Hanne

      Slet
    3. Det skal jeg altså bare prøve :-D

      Mindre tallerkener kommer nok desværre ikke til at ske. Mit firma er ansat af skolen på kontrakt, så der skal gode grunde til at sætte f.eks. priserne op... men dit forslag kunne måske hjælpe til et andet syn på tingene. Jeg vil ialtfald forslå min chef det :-D

      Slet
  6. Groft sagt - gør ikke som i kantinen på mit arbejde :-( Her er der blandet en masse forskellige ting sammen og så hældt den dressing over.
    I stedet efterlyser vi rigtig meget at man kun blander 3-4 komponenter sammen (så er der en større sandsynlighed for at man kan lide det hele) og så stiller dressingen ved siden af. Jeg er nemlig en af dem som ikke kan lide dressing og bliver meget træt af at det altid er tilsat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Tak for din kommentar... den giver virkelig mening. Samtidig tænker jeg også... at hvis alt er væltet rundt i dressing, er det stort set umuligt, at genbruge en rest i den varme mad dagen efter.

      - Pia

      Slet
  7. Lige nu:
    Hvidkål, æble, peanuts
    Bagt rødbede,mhakketvgrønkål, olie/eddike / senneps vinaigrette
    Coleslaw
    Mvh Hella

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hella

      Også rigtig gode forslag... coleslaw vil mange af Jer rigtig gerne have, så den har jeg i baghovedet :-D

      1000'ende tak for din kommentar.

      - Pia

      Slet
  8. For mig er kål salater et must, fx blomkåls couscous, broccolisalat, blomkål med rødløg og tørrede abricoser.
    Jeg spiser 90 pct. Grøntsager til frokost, så det er vigtigt, at det er salater jeg bliver mæt af, og ikke vandsalater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jenny

      Nej vandsalater er heller ikke noget for mig, så dem forsøger jeg bevidst at gå uden om. Desuden så sælger de heller ikke, med mindre det er til "byg-selv" burgere.

      Kan fornemme på alle de svar jeg har fået, at jeg er på rette vej. Så stor tak for din kommentar.

      - Pia

      Slet
  9. Hej Pia.
    Min favorit er denne Gulerod og Spidskålssalat:

    250 g gulerødder
    1/2 spidskål
    2 forårsløg

    Dressing:
    3 spsk mayonnaise
    3 spsk kvark eller cremefraiche
    1-2 spsk citronsaft
    1/4 tsk sukker
    Smages til med salt og peber.

    Skræl gulerødderne og riv dem groft.
    Skyl kålen og snit den meget fint.
    Snit forårsløg fint.

    Rør dressingen sammen og smag til med sukker, salt og peber.

    Vend det hele sammen og lad salaten trække i køleskabet ca. 30 min.


    Hilsen
    Preben

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Preben

      Tak for dit forslag... som iøvrigt minder rigtig meget om min coleslaw :-D

      - Pia

      Slet