Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 9. december 2012

Bønnesalat

Langt inde i køkkenskabet fandt jeg en dåse økologiske salad beans, som består af: En blanding af soja-, black eye-og adzuki-bønner i vand. Hvorfor jeg i tidernes morgen har købt den, må være pga. prisen. Tilbud i netto 5,- J Det skal dog ikke være nogen hjemlighed, at jeg er langt mere til tørrede bønner, som sættes i blød og koges… men selvfølgelig skulle de da bruges, når de ikke engang var faldet for holdbarhedsgrænsen.

En af grundende til, jeg ikke er meget for bønner, kikærter osv. på dåse er… lagen de ligger i K jeg syntes, den er så klam. Så jeg skyllede bønnerne i iskoldt vand og hængte dem til afdrypning i en sigte… mens jeg skar en rød peber snack i fine tern og blancherede 1 dl ærter.

Bagefter biksede jeg en dressing sammen bestående af:

3 spsk. olie
2 spsk. økologisk citronsaft
1 spsk. sennep  
2 spsk. flydende honning
1 tsk. salt
Og rigeligt friskkværnet peber

Jeg blandede grønsagerne med dressingen… og salaten fik lov at trække på køl i en time.

Wau det var en god salat, som helt sikkert skal laves igen. Ikke nok med, den var smagfuld… men den var også tilfredsstillende mættende.

Inspiration har jeg fundet bag på dåsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar