Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 24. februar 2015

Skøn svampet drømmekage


Ooohhh yeahhh!!!

Magen til svampet, lækker og total vanedannende kage skal man lede længe efter. Gudskelov for Låvise's blog... hvor jeg igen har "tyvstjålet" en af hendes opskrifter... ændret en anelse og været vild af begejstring :-D

Ingredienslisten på kagebunden er den samme... toppen en anden... og fremgangsmåden ændret til mit temperament. Man er vel kantinedame med stort K. Her er ikke tid til kærlighed... kun hård og brutal kagebagning :-D

Kage til 10-12 personer:
250 g hvedemel
50 g smør
200 g sukker
100 g marcipan
4 æg
2 dl mælk
2 ½ tsk. bagepulver 
1 stang vanille

Fremgangsmåde... her anbefaler jeg, du bruger din røremaskine, hvis du altså har en, ellers er en almindelig håndpisker vejen frem.
Pisk æg, sukker, vaniljekorn (som du først har gnedet i sukker, for at få kornene til at skille) og den bløde marcipan godt sammen.
Tilsæt derefter sigtet mel og bagepulver... den smeltede smør og mælken... og pisk det hele hurtigt sammen til der ikke er klumper.
Dejen hældes i en smurt springform (26 cm. i diameter)... her kan du med fordel bruge mit tip til at undgå brændte kageforme. Se her.
Bages i en 200 grader forvarmet ovn i ca. 20 minutter. Tjek evt. med en strikkepind. Hænger der dej ved, skal kage have lidt længere tid.

Så kommer vi til glasuren. Jeg har altid været vild med den på: "Den du ved nok", så det blev den, jeg brugte.

75 g smør
3 spsk. kaffe om den er kold eller varm er bedøvende ligegyldig
1 spsk. usødet kakaopulver
140 g flormelis
50 g kokosmel

Smelt alle ingredienserne sammen, mens kagen afkøler på en rist (stadig i springformen). Når kagen er afkølet (tjek lige om den slipper formen af sig selv) og glasuren jævn, smøres den ud over kagen (stadig i springformen).


Når glasuren har sat sig, er der tid til servering :-D


Min "brutale" fremgangsmåde hænger sammen med, at når jeg bager på jobbet, er der ikke tid til at være forsigtig. Bradepandekager skal bare have nogen tørre tæsk, men her snakker vi også størrelseorden 120 stykker kage på en' gang... går det for langsomt, går gassen af bagepulveret. 

4 kommentarer:

  1. :-D hold nu op den ser lækker ud, tror da lige den kombi skal prøves - godt at det lykkes for dig, men jeg havde jo heller ikke forventet andet :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde L

      Den der kombi... forsvandt som dug for solen :-D Det snerper hen ad, at der bare SKAL tilføjes marcipan til kage (siger B)

      - Pia

      Slet
  2. Den er bare så god tak for opskriften :-) Jeg bryder mig dog ikke om kokos, det erstattede jeg bare med havregryn, og så puttede jeg 50 g hakket mørk chokolade i toppingen MUMS :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bruger du så stadig smør og kaffe... eller hvordan?
      Tak for din søde kommentar.
      Pia

      Slet