Farmors opskrifter fra 1946

mandag den 10. september 2012

En snak om… hestebønner


Med den arbejdsindsats det kræver at dyrke egne hestebønner, skal englene både synge og danse jitterbug, hver gang de tages i brug.

Først skal de i jorden og vokse sig høje, ranke og store…

Så skal de høstes… det blev der 2 stk. 12 liters spande ud af…

Derefter bælges… ca. 2600g…

Ikke nok med det, men de skal også gives et opkog og smuttes… og tilbage var 1800g spiselige hestebønner. Det har jeg godt nok ingen billeder af, for på dette tidspunkt, var jeg godt og grundig træt af hestebønner… de røg da også alle i fryseren i 300g poser, går ud fra det er nok til to personer J

En del af dem ender helt sikkert som humus, nogen som let tilbehør … men har du andre lette løsninger, så sig til J Om det er den slags bønner, vi skal have igen næste år?? Kan jeg kun råbe højt og rungende… Neeeeeej. Ikke på grund af smagen, for de er lækre… men arbejdsindsatsen den er altså for høj i høstmåneden.




Kommende opskrifter med bønner, kan du finde her J

4 kommentarer:

  1. Hej

    Det lyder ellers spændende. Men med en masse arbejde.

    Husk at sætte hvidløg nu. Så I kan få hvidløg til næste år:-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Yep... vi har snakket om det... og jeg tror, enden bliver... at vi ikke órker haven mere i år ;-D

      Slet
  2. Waw.... Anede ikke der var så meget arbejde med hestebønner.
    Godt jeg ikke dyrker dem, for der var min tålmodighedskæde for længst hoppet af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi... det var min også nær, men nu var de der... så skal de også bruges ;-D

      - Pia

      Slet