Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 27. september 2012

Grissini og pesto



Valget i uge 39 faldt på… taadaaa… brød og snack. Selvfølgelig har jeg haft nogen tanker om, hvad jeg ville lave J Brød var så måske ikke lige så velvalgt, for som kæresten siger: ” Hvad med alt det, vi har i fryseren”?? Og det kan jeg godt følge ham i…

Så valget på ”brød” blev Grissini… som kan bruges som tilbehør til f.eks. suppe, snacks… bare for sjov. Og med en lækker pesto, som I også lige får med i hatten, tror jeg, jeg har ramt udfordringen ok??

Grissini:
25g gær
3 dl vand
1 spsk. jomfru olivenolie
1 spsk. salt
1 spsk. oregano
100g fuldkorns spelt
350g hvedemel

You know the drill J Kør en dej af ovenstående og lad den hæve en times tid. Tril lange tynde stænger på lillefingertykkelse… mine blev lidt for tykke. Pensel med lidt olie og drys med lidt groft salt.

Grissinierne hæver igen i 15 minutter, inden de sættes i en 220 grader forvarmet ovn. Mine fik små 30 minutter, hvor de blev vendt efter halvdelen af tiden. Tyndere stænger skal selvfølgelig have kortere tid J

Basilikum pesto:
25g ristede solsikkekerner
2 fed hvidløg
1 stor håndfuld friske basilikumblade
1 tsk. afdryppede kapers
2 spsk. friskrevet parmesan
Ca. 1 dl olie
Smag til med 1 knivspids salt… vær varsom da kapers og parmesan begge er salte

Kør alle ingredienserne undtagen olien i en minihakker eller med en stavblender. Når blandingen er jævn tilsættes den mængde olie, man syntes, den kan tage… alt efter om den skal være grov eller lind J

Lækre sprøde grissini og basilikum pesto der totalt sparkede r*v… skulle have lavet dobbelt portion, for der er ikke meget tilbage, efter adskillige smagsprøvninger J

2 kommentarer:

  1. mums det ser lækkert ud :) Og tak for opskriften - den må prøves, har flere gange forsøgt at bage grisini, men synes aldrig det er blevet helt godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette ;-D
      De var så goooo...
      Kender det godt, jeg har heller ikke altid været heldige med mine, men denne gang sad opskriften i skabet.
      Håber du giver en tilbagemelding, hvis du prøver dem.
      - Pia

      Slet