Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 22. august 2013

Løgsuppe med squash og kokosmælk


 
Forleden da jeg skulle bruge løg til en hakkedreng, stod jeg tilbage med en sprød knasende løg top. Jeg nænnede ikke smide den ud, så den blev gemt til Stop Spild Af Mad suppe... Det gav mig samtidig anledning til lige at få tjekket køleskabet for datovarer J

 
Oyster sauce, grøn karrypasta, en dusk purløg, kogte kartofler, sprødstegt bacontern + fedtet derfra og en stor squash måtte alle lade livet. Suppen blev en dejlig cremet spicy en af slagsen, som klart kommer på menuen igen.

Suppe til 2 personer:

1 stor løg top skåret i strimler
1 spsk. Bacon fedt
1 spsk. Grøn karrypasta
1 stor skrællet squash i tern
1 stor dåse kokosmælk
Samme mængde vand
2 spsk. Oyster sauce
2-3 kogte kartofler i tern
Purløg og bacontern til pynt

Jeg svitsede løg toppen i baconfedtet… tilsatte karrypastaen. Vend det hele godt sammen.

Derefter squashen… som kun lige skal have et par minutter under grundig omrøring.

Kokosmælk, vand og oyster sauce… røg i gryden og suppen fik lov at simre 10 minutter.

Blendede suppen med en stavblender… hvorefter de kogte kartofler fik et opkog i suppen.

Smag suppen til med peber… salt burde ikke være nødvendig.

Server suppen med et drys af purløg og sprødstegt bacon.  

Åhh… blendede stop-spild-af-mad supper… er noget af det nemmeste + det giver dig mulighed for at varierer smagen helt efter dit eget humør J og så selvfølgelig efter, hvad du lige har på lager.

2 kommentarer:

  1. Yum, hvor lyder det godt - elsker at vi går mod suppe sæsonen igen - den her er klart på to-do listen (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Tak for kommentaren. Jeg elsker også suppe, desuden er det for det meste hurtigt og let at lave... ligesom jeg godt kan lide det.

      - Pia

      Slet