Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 22. januar 2016

Ingefær shots - jeg følger med på bølgen


7 - 9 - 13 og bank under bordet!! Det er heldigvis meget længe siden, jeg sådan for alvor har været plaget af influenza, snot og hoste. Om det er pga. vitaminpiller og ekstra D vitamin jeg startede med at tage sidst på sommeren, ved jeg ikke... men det er som sådan også fuldstændig ligemeget, bare jeg slipper for at ligge vandret :-D Som et ekstra hyggeligt morgenritual, har jeg tilføjet en ingefær shot til listen. Jeg ved endnu ikke, om den hjælper på mine gamle knogler... men de hvinende sure dråber, får mig ialtfald til at vågne på en lidt sjovere måde :-D



Til en liter skal du bruge:
175 g økologisk ingefær
2 økologiske citroner
2 liter vand
3 spsk. økologisk honning

Skyl ingefær og citron godt
Skær dem i små tern, køber du økologisk er det ikke nødvendigt at skrælle
Hæld dem i en gryde med 2 liter vand... kog i 45 minutter
Sluk for gryden og lad den stå og trække til væsken er kold
Si indholdet over i en ren gryde
Kog ind til du har en liter og tilsæt så honning
Afkøl igen... og hæld på en ren flaske
Væsken burde kunne holde sig i en måned på køl, men er I to der skåler, får den hurtigt ben at gå på :-D



2 kommentarer:

  1. Hvordan finder du så ud af, at du kun har en liter tilbage?! Er der en anden (smart) måde end at hælde væsken op i et litermål - og så ellers koge videre, indtil der er den rette mængde tilbage?
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Mine gryder har indvendige mål :-D

      - Pia

      Slet