Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 31. januar 2016

Pizza/tomat-sovs - af dåsetomater


Nej... desværre er det ikke sæson for skønne solmodne danske tomater. Og der var heller ikke nogen i fryseren, jeg kunne bruge, så jeg måtte ty til dåserne. Resultatet?? Det blev så godt :-D

Til 2 liter pizza/tomat-sovs:
3 gulerødder 
1 stor rød snackpeber 
2 cm ingefær 
3 fed hvidløg
1½ dl soltørrede tomater (gem olien)
3 dåser hakkede tomater
1 dåse tomatkoncentrat (140 g)
Vand der svare til mængden i en af dåse tomaterne
2 spsk. balsamico
1 tsk. sambal oelek
2 tsk. timian
2 spsk. sukker
... og salt så det passer


Skær alle grønsagerne i små tern
Svits dem møre i 1-2 spsk. olie fra de soltørrede tomater
Svits tomatkoncentraten godt, ved at skubbe grønsagerne ud til siden... og rør så grydens indhold godt sammen
Tilsæt de øvrige ingredienser... undtagen salt
Lad sovsen simre i 1 - 1½ time under opsyn, tilsæt evt. mere vand, hvis nødvendigt
Tilsæt salt lidt af gangen... og smag til med ekstra krydderier 

Noter: 
Sovsen kan spises, som den er til f.eks. kødboller i tomatsovs.
Jeg foretrække min pizzasovs uden "klumper", så til det formål blender jeg den. 
Sovsen fordeler jeg i passende portioner... og smider i fryseren
Og for det ikke skal være løgn... fungere den upåklageligt som ketchup, når den er afkølet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar