Farmors opskrifter fra 1946

mandag den 2. juli 2012

Burgerboller med pizzamel


I Hjemmets bedste Mad faldt blandt andet over en opskrift på brød, som jeg gik i krig med i morges. Lavede dem som burgerboller… og hvilke burgerboller J Klart de bedste, jeg til dato har bagt. Jeg afveg ikke meget fra opskriften… her er min version:

25g gær
3 dl håndvarmt vand
1 dl surmælksprodukt (yoghurt, tykmælk eller ymer)
1 tsk. salt
350g pizzamel
250g hvedemel

Udrør gæren i det håndvarme vand og kom surmælksproduktet i.

Tilsæt salt og pizzamel og ælt det sammen.

Kom melet i, men hold lidt tilbage. Dejen skal være nem at arbejde med.

Dejen fik lov at stå tildækket i en time.

Hvorefter den blev formet til 8 burgerboller, jeg ridsede, smurte med olie og dryssede med himalaya-krystalsalt og friskkværnet peber.

De fik igen lov at hæve en times tid… til ca. dobbelt størrelse. Inden de røg i oven ved 225 grader i 18 minutter.

De nåede ikke at blive helt kolde, før den første røg ind med et godt lag iskoldt smør J Skal de bruges til morgenbrød, skal de dog kun laves i halv størrelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar