Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 22. juli 2012

Benløse grisebasser


Vil du have kød? Så skal du få det J på den simrende mormoragtige måde…  

Nogen ville nok kalde det overdreven brug af svinekød… her hedder det tøm køleskabet J

Og hvad var der så lige i køleskabet? Der var 4 tynde svinebryst i skiver, lidt røget spæk og en anelse svin/kalv fars + en slat fløde.

Benløse fugle… eller burde de hedde benløse grisebasser?? J

Svinebrystet fik fjernet sværen og blev bankede tynde… krydret rigeligt med friskkværnet peber og groft salt.

Ovenpå en stribe røget spæk… rullet indeni en spsk. fars. Farsrullen rulles så ind i svinebrystet… og det hele holdes sammen af husholdningsgarn.

Brun rullerne godt af i smør og tilsæt ca. ½ liter vand. Lad rullerne simre i 40-50 minutter. Vend med jævne mellemrum.

Imellem tiden kan du så vælge at skrabe de nye kartofler… hvilket for det første er virkeligt synd og desuden er spild af tid, de smager jo forrygende p.t. Sæt dem over, så det passer sammen med grisebasserne.

Når rullerene er møre, tages de op af gryden… væsken koges lidt ind, inden der tilføjes en slat fløde… kog op og jævn med maizena. Juster farven med kulør og smag til med salt… Læg rullerne i sovsen og så er der klar til servering J Server syltede agurker eller rødbeder til…

”Ooohhh my god” var kærestens kommentar under hele måltidet J

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. ;-D Tro mig, det var de... en rigtig herre-middag...

      Slet
  2. Prøv at putte et nip sukker i sovsen - et ældgammelt trick jeg lærte af min mormor! Også i sovsen til en flæskesteg, med mindre du har sat "et udenlandsk præg" på retten!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Faktisk et rigtigt godt trick til "gammeldaws" mad... desværre glemmer jeg det ofte, selvom jeg ved, hvor godt det er ;-D Det vil jeg forsøge at lave om på... for egentlig kan jeg bedst lide det på gammel maner.

      Igen... tak til dig for alle dine dejlige kommentarer, jeg sætter i den grad pris på dem.

      Kh Pia

      Slet