Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 24. oktober 2012

Bacon knaldperle


Læsernes valg faldt denne gang på: “Bacon bomb”. En ret der bestemt ikke er for de fedtforskrækkede J Min udgave er nu nok nærmere en knaldperle fremfor en bombe… men det gør den ikke ringere. Dog ved jeg ikke helt, hvad der lige gik galt… (eller det vil sige, det gør jeg så nu) men jeg stødte på et par forhindringer hen ad vejen, som gjorde det hele lidt mere bøvlet, end det plejer at være J

Til 2 personer skal du bruge:

½ pakke bacon i skiver (Netto har en god en af slagsen, som er tykkere i skiverne)
500g hakket svinekød
1 løg
1 æg
2 spsk. rasp
Friskkværnet peber
Cheddarost (jeg brugte en skiveskåret en af slagsen… men køb hellere en klods)
Barbeque krydderi
Barbeque sauce med røgsmag (kan købes i Rema)

Rør først en fars af det hakkede svinekød, rør det med æg, rasp, hakket løg, en anelse salt (men ikke for meget) og friskkværnet peber. Sæt på køl…

Flet en bund af bacon på et stykke bagepapir J jeg brugte 11 skiver…

Krydr den med rigeligt med barbeque krydderi…

Læg et stk. bagepapir over baconbunden, så kan du se, hvor stor farspladen skal være… her skulle jeg så have drysset bagepapiret med rasp eller mel, så den nemmere slap, når den skulle rulles J

Tag halvdelen af farsen og smør den ud på bagepapiret (resten kan du lige give en lille slat vand, lidt salt og stege som deller til dagen efter)

Smør farsen med barbeque sauce og læg den skivede cheddarost på… neeeeej lad være med det. Det virker ikke, for farsen kan ikke rulles. Øv!! Derfor… køb osten i en klods.

Læg farsrullen på bacon bunden og rul den stramt… lad sætte sig i 10-15 minutter… mens du drikker en kølig og ovnen varmer op til 180 grader.

Krydr yderligere rullen med barbeque krydderi, og hæld en lille dl vand i det ildfaste fad, inden den sættes i ovnen i 50 minutter. Min fik lidt ekstra… smagte godt, men blev lidt tør.

Brug væden fra fadet til sovs J og spis nye kartofler og hjemmesyltede rødbeder til.

Vi fik en lille smule "knaldperle" tilbage… smagte super på en skive rugbrød J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar