Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 2. april 2015

Rosenkålsalat - med ananas og mandler


Jeg har virkelig fået taget hul på rosenkålene... overvejer endda, at så den lilla variant i kolonihaven, men nu må vi se :-D Faktisk kan vi begge to rigtig god lide rå kål, så selvfølgelig skulle der også sådan en af slagsen på bordet... lidt af et "pille-værk" men synsmæssigt hele besværet værd :-D Skal du lave salaten til en hel hær, ville jeg nok rive kålen i stedet for. 

Rosenkålsalat:
Hele blade fra rosenkål
Klodser fra frisk ananas
En håndfuld mandler
Feta...+ lidt af olien fra glasset
Brødcroutoner
Tynde strimler af gulerod... her ville granatæblekerner have gjort sig godt

Start med rosenkålene... skær bunden af og smid de yderste grimme blade væk. Pil derefter blade af, så de går mindst muligt i stykker. Gem det der bliver tilbage til andre formål. Læg bladene i iskoldt vand.
Rist mandlerne på en tør pande... de må ikke blive svedene.
Skær klodser af frisk ananas... hmmm!! I øjeblikket er det bestemt ikke sæson for ananas, min var hvinende sur, så jeg dryssede med sukker og lod klodserne trække det, de kunne.
Tør forsigtigt kålbladene, så de ikke knækker... og bland dem med ananas og mandler.
Riv strimer af gulerod over... og tilsæt feta. Den jeg havde var i oliemarinade, så jeg tog lidt af olien som "dressing". Salaten skal ikke svømme i olie.
Drys med sprøde brødcroutoner umiddelbart før servering. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar