Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 24. april 2016

Hjemmelavet karrysalat - til silden


Selvfølgelig skal der karrysalat til marinerede sild!! Og selvfølgelig skal det være af den hjemmelavede slags, uden "kemisk" smag. Slagterens er ok, men den billige fra købmanden, som tit kommer på bordene rundt om... den er altså ikke værd at sætte tænderne i. Den er seriøst så nem at genkende... også selvom den er "pyntet" til anledningen. Lav din egen og høst roser... det er ikke særligt besværligt og du kan varierer den efter din smag :-D

Til karrysalat skal du selvfølgelig bruge... karry. Daahh!!


Dette kræver en god emhætte og en grundig udluftning. Svits din karry på en tør pande. Jeg laver altid en stor portion, når jeg er igang. Den kan holde i evigheder i køleskabet. Når karryen begynder at ryge (uden at være brændt sort) hældes en god sjat eddike på panden... 2-3 spsk. til et ½ brev. Der røres grundig og tilsættes vand, til karry-pastaen har et "mudret" udseende. Har du hældt for meget væske på... giver du pasten ekstra tid i panden, til det er fordampet. 

Herefter skal du bruge en god mayonnaise... jeg vil sige 1½ spsk. pr. mand. Den rører du sammen med karry-pasta... start med lidt af gangen, til du har den ønskede smag. Hellere for lidt end for meget.
Tilsæt det ønskede "fyld"... til 2 personer brugte jeg et rødt æble i bitte-små tern og en god spiseskefuld finthakket kapers. Det er muligt, den skal smages til med salt... men jeg er en anelse salt-forskrækket lige i tiden... og syntes, den havde den perfekte smag.

Note: Andre ting du kan bruge er blandt andet:
Æg
Cornichoner 
Drueagurk
Rødløg
Lidt hakket sild
Små pastahorn
Noget af mayonnaisen kan skiftes ud med cremefraisch, men vær opmærksom på, at salaten bliver mere tyndtflydende. 
Farven kan justeres med gurkemeje... hvilket dog slet ikke er nødvendigt, hvis du først brænder karryen af, som iøvrigt giver en bedre karry smag.


7 kommentarer:

  1. Hej
    Luksusudgaven: Vend en lille smule flødeskum i.....

    Kh Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne... det vil jeg afprøve næste gang :-D

      Kh Pia

      Slet
  2. Min laves uden pasta og sild, men med æble (og piskefløde).

    Det vildeste, jeg ved, er italiensk salat med asparges og majs i - jaja, jeg ved det, men i Italien hedder den 'rusisk salat', så jeg går efter smagen og ikke de italienske farver i flaget ...
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. 2 der nævner piskefløde... det skal prøves.

      Med asparges og majs?? Hvad bruges den på?
      - Pia

      Slet
  3. Det var italiensk salat, jeg refererede til - og den kan jeg sagtens spise på en æggemad eller bare på et stykke rugbrød med smør.

    For øvrigt kendt jeg en dame (smørrebrødsjomfru), der til frokost altid serverede kold kartoffelsalat til marinerede sild - det smagte godt. Jeg synes, det giver en fin smag med æbler i karrysalaten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for nyt input Elsebeth :-D

      Kartoffelsalat til sild?? Kan jeg så ikke lige forestille mig :-D

      - Pia

      Slet
  4. Ja, det var til en større fødselsdagsfrokost, så kartoffelsalaten blev serveret i en skål til de marinerede sild. Sådan en rugbrødsmad smagte meget fint; jeg havde aldrig set eller hørt om det før. Det er heller ikke tosset at lægge skiver af hårdkogt æg OG remulade ovenpå (i mangel af bedre!!!).
    Elsebeth

    SvarSlet