Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 28. juni 2012

Pandestegt fjæsing


Fjæsing er altså en lækker fisk… og køber man dem fileret, behøver man ikke bekymre sig om giftige pigge. De er nemme og hurtige at lave… skylles blot under koldt vand. Duppes tørre, snittes på skindsiden og vendes i salt og peber-krydret mel. Jeg har prøvet med rugmel, men den variant er jeg ikke meget for… den føles glasskårsagtig i munden. Steg fileterne med skindsiden ned af først… de skal have ca. 10 minutter i alt.

Til fiskene lavede jeg en utrolig lækker arametang Den blev først lagt i blød, kogt og overbruset med iskoldt vand. Så fik den en nem marinade smidt i nakken og fik lov at trække i 10 minutter på køkkenbordet. Marinaden bestod denne gang af et umotiveret greb i køkkenskabe og køleskab J 1 spsk. olie, en anelse citronsaft, godt krydret ketchup , chiliflager, hvidløg og rigeligt salt.

Desuden havde jeg i fryseren fundet lidt blancheret porrer. Hm!!! De blev kogt i 8 minutter, skyllet med koldt vand inden de fik en overfrakke på af bacon og røg i ovnen ved 200 grader i 30 minutter. Denne del af retten kommer klart ind under traume-mad . Frosne porrer er altså ikke til andet end sammenkogte og supper L de fik en underlig ”plastik-smag” og blev desuden vildt seje. Kun de helt små/tynde var værd at spise.

Persille-kartoflerne behøver jeg vist ikke komme nærmere ind på, men i øjeblikket står de højt på listen over let sommerspise hos os J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar