Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 1. maj 2012

Kvinde kend din ovn


Som tidligere fortalt, skulle vi have ”Henny” i vandet i lørdags… og jeg havde valgt, jeg ville lave koldhævede boller til gutterne, så dejen forberedte jeg fredag eftermiddag af følgende:

1½l vand
1½ pakke Gær
2 dl solsikkekerner
2 dl rugmel
2 dl yoghurt
2 spsk. salt
Det mel dejen kan tage… dvs. lidt over 2 kg. Dejen skal være som meget tyk havregrød
Desuden tilsatte jeg en anelse kulør, fordi jeg syntes, den ellers godt kan blive lidt fimset at se påJ

I en godt sprøjtet spand med den… og så kom den på altanen med et ligeså godt sprøjtet lå på. Skal lige siges på tidspunktet, var der ca. 5-6 grader.

Efter 17-18 timer… fyldte dejen hele spanden. Og vi tog den på gåben med forbi Randers Regnskov, over den blå bro (som er en cykelbro) og forbi de kåde køer, der lige er blevet lukket på græs. Det oser jo af romantikJ

Vi kommer i bådklubben… ovnene forvarmes til 220 grader. Dejen hældes forsigtigt ud på et meldrysset bord. Drysses igen med mel… for derefter at ende som 24 boller og et stort brød.

Her er det så slut med at tage billeder… i min egen ovn får de normalt 8 minutter på 220 grader – og 12 minutter på 180 grader (brødet skal have 10 minutter mere). Men her gik det galt med den ene ovn… den sved en del af bollerne inden jeg fik snakket færdig… dog var de spiselige undtagen overen. ”Crab”… det var ikke den duft, der skulle have været i bageriet.

Det er faktisk nogen rigtig lækre boller… men kend den ovn du laver dem i, eller som minimum… hold øje med dem J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar