Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 21. marts 2013

Ølkerne-boller


Er der nogen sport i, at lave brød efter bagsiden på en pose hvedekerner?? Sikkert ikke… men ikke desto mindre syntes jeg, det giver et fint indblik i, hvis der er noget, der skal ændres efter min smag i senere brød/boller.

Jeg havde i en tid sværmet omkring Finax's hvedekerner. Posen med de små søde ”guldkorn” og selvfølgelig endte den i kurven en dag.

Desuden skulle der øl i… ikke hvilken som helst øl, men Stout eller Pale Ale. Nogen husker måske, hvordan jeg i sommers gik helt i selvsving, da jeg besøgte Bie's bryghus... Der var min favorit klart… Pale Ale. Det lykkedes mig at finde en økologisk en af slagsen, oveni købet til rimlige penge.

Ingredienslisten… den er nem.

Fremgangsmåden ditto… man opløser gæren i vandet og tilsætter de øvrige ingredienser J Lader dejen hæve ved stuetemperatur i 30 minutter.  Her kan man så med sindsro slubre det sidste af Pale Ale’en i sig J

Når dejen har hævet trilles den til boller (15 stk.) eller formes til to brød.

Som igen hæver i 40 minutter. Bollerne klippede jeg i toppen og penslede med æggeblomme rørt med en anelse vand.

Sæt bollerne i en 200 grader varm ovn i ca. 15 minutter. Når du banker på bunden, skal de lyde hule.

Note: Bollerne smagte godt på trods af, jeg syntes, der var lige i overkanten af hvedekerne i. Jeg kunne også godt have ønsket mig, de havde været en anelse mere luftige.

Følg mig via Bloglovin' J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar