Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 17. marts 2013

Macarons


Så blev det min tur, til at forsøge kræfter med de nuttede macarons J og til formålet neglede jeg dele af Claus Meyers chokolademacarons opskrift. En opskrift der giver ca. 30 stk… ”Banke, banke på Pia”… 30 stk. betyder 60 bunde K upppss…

135g fintblendede smuttede mandler
230g flormelis
20g kakaopulver
3 æggehvider

Jeg startede med at sigte flormelis og kakaopulver i en skål. Bagefter blev det mandelmelets tur… hmprf… hvilket nærmest var umuligt, så skulle der i alt fald have været større huller i min sigte J Efter endnu et kig på Meyers billeder, tænkte jeg: ”Hul i det, han har sgu ikke sigtet noget som helst” og kylede det hele i skålen, mens jeg sørgede for, at blande de tørre ingredienser godt.

Æggehviderne piskede jeg helt stive… vendte dem med den tørre blanding, til dejen var ensartet.

Så skulle massen i en sprøjtepose med en rund tylle?? Okay, men jeg havde så kun en stjerne-tylle, så det blev den… og egentlig vil jeg sige, at det faktisk ikke har nogen praktisk betydning, makronerne flyder ud af sig selv. Dejen satte jeg på bageplader (m. bagepapir) i små nogenlunde ensartede dutter.

Jeg fik to plader, som nu skulle lufttørre i 20-30 minutter, inden de kommes i en 150 grader varm ovn i 15 minutter. Meyer siger varmluft, men det er altså ikke nødvendigt. Første plade var ikke så vellykkede, en stor del af dem sprækkede.

Anden plade havde lufttørret i 45 minutter… og føltes som, når du tjekker om neglelak er tørt. Til de mandelige læsere… det skal ikke klistre til fingrene, når du forsigtigt rører ved dem. Det var straks meget bedre… kun en enkelt havde et lille knæk.

Jeg syntes, de blev rigtig fine… selvom jeg har set dem lavet med større ”fødder”
 

Så kommer vi til gana… gan…che… altså fyldet, jeg kan alligevel ikke udtale det, så ingen grund til at forsøge J Fyldet havde jeg i øvrigt lavet først, fordi det skal på køl i et par timer.

I samråd med kæresten blev det Marabus 70% Premium chokolade med orange… den kan vi begge lide. 100g af den smeltet i 2 dl kogende piskefløde… simpelthen det nemmeste ved hele opskriften.

De små guldklumper blev samlet, her bliver resultatet flottest, hvis man bruger en sprøjtepose, desuden er det nemmere at styrer. Meyer skriver godt nok, de har bedst af at komme på køl i tre dage, før de skal spises… påstår jeg, mine når det, så er jeg fuld af løgn. En blev prøvesmagt med det samme… mums. Efter 3 timer på køl, skulle jeg lige prøve igen… jeg kan jo ikke blogge om noget, jeg ikke er 100% sikker på. Her måtte jeg vende det hvide ud af øjnene og stønne højlydt.

De blev bare så gode… jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal forklare det, men måden de eksploderer i munden, de to smage… Ooohh my god!! Tak til endnu en af mine læsere for den udfordring J Jeg er slet ikke færdig med macarons…  

2 kommentarer:

  1. Hvor er du god! Nu tør jeg også prøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tør næsten ikke sige det højt... men syntes det var nemt... det har jeg så også læst på mange andre blogs, at første gang er. Men jeg er helt klar på en ny mgang her i påsken...

      Glæder mig til at se dine ;-D

      Slet