Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 21. april 2012

Sos – boller


Jeg fik forleden en mail fra min kære bror Kjeld: ” Prøv dem, de er fa´me go, så nemme at lave, at ungerne også kan… og de er vilde med dem ”. Opskriften havde han fundet i et ugeblad… så hvis nogen kender den, sig endelig til, så jeg kan linke… og ikke træder nogen over tæerne J

SPINAT-OST-SKINKEBOLLER (SOS BOLLER)

25g gær
3 dl vand
1,5 spsk. rapsolie
1,5 tsk. salt
2 æg + 1 æg til pensling
100 g hakket spinat, gerne fra frost
35 g hørfrø (kan undlades… gjorde jeg dog ikke)
190 g rugmel
150 g revet ost (jeg brugte mozzarella)
150 g skinkestrimler, groft hakket (jeg brugte skinkepålæg)
375 g hvedemel… det hvedemel den kan tage (hvilket er en del mere)

Udrør gæren i lunt vand. Tilsæt olie, salt og æg og rør rundt.

Tilsæt spinat, hørfrø, rugmel, ost og skinke.

Tilsæt størstedelen of hvedemelet og ælt dejen godt. Den skal virke lidt klistret før hævningen.

Dæk dejen til og stil den til hævning i ca. 1 time.

Form dejen til boller og lad disse efterhæve i ca. 30 min.

Pensl bollerne med sammenpisket æg og bag dem ved 200 grader i 20 minutter.

Bollerne kan fryses.


Og yep… de blev vildt gode J Afslutningsvis sendte jeg ham en mail: ”Hvis jeg må se dine boller, må du se mine”

En enkelt lille detalje… hvorfor flækker mine boller??

2 kommentarer:

  1. Smart måde at lokke folk til at spise spinat ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det må man sige... tror nu sagtens bollerne kan tage 100g mere, hvis man husker ekstra salt...

      Slet