Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 24. april 2012

Pulled lamb og spelt-pande


Tja hvorfor ikke? Jeg havde igen været i Lidl… og var blevet overfaldet af en 400g marineret lammeculotte, der kom til at stå mig i sølle 25,- J Så må man hellere end gerne eksperimenterer. Lige nøjagtig hvad den var marineret i… har jeg ikke den fjerneste ide om.

Nå… dyret kom ud at ligge på køkkenbordet en times tid, hvorefter det blev duppet tør med køkkenrulle.

Så blev det krydret godt og grundigt med favorit krydderiet her på matriklen.

Hvorefter det kom i et smurt ildfastfad… og sat i ovnen ved 80 grader i 8 timer. Efter et par timer tilsatte jeg en ½ øl… og drak selv den anden halve J

Hver gang jeg lige kom forbi… overøste jeg culotten med væden fra fadet. Jeg sluttede af med at give den 15 minutter på 250 grader… for at få lidt skorpe. Kerne temperaturen endte på 95 grader.

Mens culotten hvilede… kogte jeg speltkerner efter anvisningen på pakken.

Ristede rødløg, rød peber og blomkål af på panden… som blev vendt med speltkernerne, da de var færdige. Hele molevitten blev smagt til med citronsaft og salt.

De grønne asparges blev blot overhældt med kogende vand, efter den træede ende var knækket at. Husk… et lille drys salt gør underværker ved serveringen.

Lammeculotten trak jeg fra hinanden i fadet… store lækre lunser, der blev blandet med den intense væde. Det var rigeligt smørelse til spelt-panden. Behøver jeg sige… englene sang?? ”Damn good food”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar