Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 16. maj 2017

Rabarberkage med mandler


Med fare for at Mini-hakkeren kommer til at minde om det store Sønderjyske kaffebord... får du altså lige opskriften på en total lækker rabarberkage. Du kan spise den lun med vaniljeis eller cremefraiche... eller kold direkte fra køleskabet, som jeg foretrækker den. Allebedst er den faktisk efter et par dage på køl.

Rabarberkage 
til 10 - 12 personer:

Ingredienser:
300 g rabarber
90 g mandler
100 g smør
1.5 dl sødmælk
2 æg
200 g sukker
3 spsk. vanilje
75 g kokosmel
175 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
 
Fremgangsmåde:
Vask og snit rabarberne fint
Hak mandlerne groft, du behøver ikke smutte dem
Smelt smørret i mælken i en gryde… og af køl
Pisk æg, sukker og vanilje skummende
Tilsæt æggemassen sigtet mel og bagepulver… og rør sammen
Hæld smør/mælken i dejen og bland til dejen er homogen
Vend til slut rabarber, kokosmel og mandler godt rundt i dejen
Dejen hældes i en 23 x 33 cm bradepande foret med bagepapir… og bages i en 200 grader forvarmet ovn i 20 – 30 minutter





5 kommentarer:

  1. Mums, den ser lækker ud, så nu sidder jeg endnu engang og savler over din blog ;-) Det er en skam, jeg ikke bager - jeg kan simpelthen ikke have kage i huset uden at spise det hele, så det duer ikke min vægt taget i betragtning :-D Kram

    SvarSlet
  2. Fniiiis - 80 % af de opskrifter jeg har liggende klar lige til at blogge er osse kage og dessert :-D

    Den ser vildt lækker ud og skal helt sikkert afprøves.

    OCD-Maren i mig kan godt lige hele tal, så griner lidt over 90 gram mandler :-P

    SvarSlet
    Svar
    1. 😂😂😂 det var hvad, der var tilbage i posen Låvise

      Slet