Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 17. februar 2016

Kartoffel-pizza - nem, billig og velsmagende


Jeg er i øjeblikket i en periode, hvor aftensmaden trækker tænder ud... virker helt uoverskueligt, unødvendig og træls. Jeg er fuldstændig ideforladt, selvom køleskabet er linet op med utallige valgmuligheder. 

Normalt ville jeg lave pizza af rester... men dem havde jeg ingen af. Dog havde jeg en købe-bund og en rulle gedeost liggende. Du kan selvfølgelig selv lave din bund, her er en opskrift lavet med bagepulver, så slipper du for tiden med hævning :-D

Kartoffel-pizza
til 3 personer:
1 pizza-bund
3-4 kartofler
1 rulle gedeost (100g)
Et par kviste frisk timian
Hvidløgs-olie 

Start med at tage bunden ud af køleskabet, den skal minimum ligge i 10 minutter ved stuetemperatur, inden du begynder at lægge fyld på
Lav en hvidløgs-olie... hvis du da ikke allerede har en stående
Skræl kartoflerne og skiv dem så tyndt, som muligt... evt. med et mandolinjern 
"Tør" dem i køkkenrulle
Sæt ovnen på 225 grader
Læg de skivede kartofler lettere taglagt på pizza-bunden
Pensel med hvidløgs-olie
Så skal der smuldres gedeost over
Drys med frisk timian... i de mængder, du foretrækker
Pizzaen skal have mellem 20-30 minutter i ovnen, så bunden er sprød og kartoflerne er møre




Server pizzaen med en lækker salat. Jeg må indrømme, det vist er min første pizza uden kød... og jeg blev positivt overrasket :-D En let sag der ikke var dænget til med ost og alt for meget olie.

Er du ikke til gedeost... selvom jeg syntes, du absolut bør prøve det, er jeg ret sikker på, pizzaen vil fungere udmærket med revet ost... vel og mærket, hvis du vælger et ordentligt produkt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar