Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 4. februar 2016

Rå blomkålssalat - der skal så lidt til


Jeg er ikke specielt vild med tilberedt blomkål (læs: blancherede) i salater. I min verden skal den være helt rå... knasende og sprød. Jeg skærer blomkålen i buketter og lægger den i letsaltet vand i 30 minutter... hvorefter den skylles grundigt under rindende koldt vand. Jeg bilder mig selv ind... at det fjerner eventuelle dyr, både af den vingede og bløde slags :-/

Hvilke andre grønsager du vælger til din salat... er op til dig, men vælg nogen med farve. Jeg har altid gulerødder så det er mit valg.

Med hensyn til dressing... syntes jeg, det er en uskik, når dressingen overskygger smagen af de lækre blomkål. Sennep f.eks. fungerer altså ikke særligt godt med rå blomkål. Basta!!! Cremefraiche smagt til med salt og nænsomt vendt med grønsagerne (de må ikke sejle i dressing)... så er den ged barberet:-D

Hvordan foretrækker du dine blomkål??




2 kommentarer:

  1. I blomkålsgratin, og buketter må endelig ikke koges eller være for små - de bliver perfekte under bagningen på ca. 1 time i ovnen - det samme gør gulerødder og kartofler. Og så selvfølgelig rå i salater eller til at dyppe i en god dressing sammen med mange andre sprøde, søde og saftige grøntsager.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mums!! Gratin... det er også bare alt for længe siden, det har været på menuen :-D

      Slet