Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 27. januar 2018

Chili Con Carne


Weeee… jeg overlevede min første hjemmelavede Chili Con Carne. Den blev SÅ stærk, at jeg slet ikke fornemmede minusgraderne udenfor bagefter… men Brian var vildt begejstret, så selvfølgelig fortjener den en plads her på bloggen.

Chili con carne
6 personer
100 g bacon i tern
2 grofthakkede løg
4 finthakkede fed hvidløg
500 g hakket oksekød
1-2 røde chilier (efter dine smagsløg)
4 gulerødder i små tern
4 persillerod i små tern
2 spsk. olivenolie
2 tsk. stødt spidskommen
2 tsk. stødt koriander
1 stor dåse tomatpure, 140 g
1 dl vand + 1 okse bouillonterning
1 dåse hakkede tomater
400 g blandede (kogte) bønner
Ca. 25 g mørk chokolade
2 tsk. instant kaffe

Start med at ordne alle grønsagerne
Steg baconternene sprøde og giv dem derefter følgeskab af de to slags løg
Svits i et par minutter… og tilsæt oksekødet
Når kødet er faldet fra hinanden, skrabes gryden fri på midten… og tomatpuréen svitses et minut eller 2
Bland det hele godt sammen… og tilsæt de øvrige ingredienser undtagen bønner, chokolade og kaffe
Lad retten koge i 30-40 minutter… tilsæt evt. lidt mere vand, hvis retten virker ”tør”
Tilsæt bønner, chokolade og kaffe… og kog yderligere i 15 minutter
Smag til med salt og peber
Noter:
Jeg brugte to røde chilier fra fryseren… så jeg havde faktisk ingen anelse om styrken. Planen var… jeg ville have taget dem op, når retten virkede stærk nok… men det glemte jeg. Så smag lige på retten ind imellem. 
Bønnerne kogte jeg selv efter de havde lagt i blød natten over… men du kan sagtens bruge en dåse, husk dog lige at skylle dem.  


2 kommentarer:

  1. Fniiis - det er altid lidt sjovt med de der chillier :-P

    Det ser lækkert ud søde, men din første chili con carne - det troede jeg da du havde lavet 1000 gange :-P

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha... næh du. jeg er (desværre) ikke så meget til stærkt mad selv, så nogen gange må jeg overgive mig :-D

      Slet