Farmors opskrifter fra 1946

mandag den 27. juli 2015

Skøn kage med stikkelsbær


Jeg fik plynet min lille opstammede stikkelsbærbusk i går... 850 gram røde stikkelsbær blev det til :-D Normalt ville de nok alle have endt i fryseren, for så at blive til grød på et eller andet tidspunkt, men heldigvis havde Frk. Kræsen været i det kreative hjørne og bagt en stikkelsbærkage... så lidt af bærrene undgik "fryse-døden" :-D

Her kommer min version.



Stikkelsbærkage
8 personer
100 g blødt smør
1 dl sukker
2 æg
0,5 dl akaciehonning 
1,75 dl mel
1 tsk. bagepulver 
50 g mandler
50 g hasselnødder

0,5 dl akaciehonning1
150 g stikkelsbær (gerne røde)

Start med stikkelsbærrene... skyl og nip dem
Skær dem over på langs med en skarp kniv
Lad dem trække i akaciehonning i 30, mens kagen forberedes
(Jeg starter altid med at finde alle ingredienserne frem... og dobbelt-tjekke. Det var da også her, jeg måtte have gang i hasselnødderne, for der var for lidt mandler... så halvt af hver.)
Blend hasselnødder og mandler fint
Pisk smør og sukker skummende hvidt
Tilsæt æggene et af gangen og pisk grundigt
Vend akaciehonningen i sukker-smørret 
Tilsæt mel og bagepulver, (der er grundigt blandet) og vend det i
Slut af med hasselnød/mandel-blandingen, som selvfølgelig også vendes grundigt med de øvrige ingredienser
Hæld dejen i en smurt 26 cm springform... det er en fordel at lægge bagepapir i bunden
Fordel stikkelsbærrene med "væde" over kagen
Bag kagen ved 175 grader i 30 minutter... mærk evt. efter med en strikkepind. Der må ikke sidde dej på strikkepinden
Afkøl og server. Cremefraiche rørt med lække vanilje, er et rigtig godt tilbehør til den overraskende kage :-D



For overraskende god var den. Umiddelbart tror man kagen er sød... som kager jo oftest er, men de syrlige stikkelsbær gav et skønt pift :-D

Note: Hvordan i alverden Frk. Kræsen har fået hendes bær til at blive på toppen af kagen, ved jeg ikke... mine styrtede ialtfald til bunds og toppen fik en lettere karameliseret overflade, hvor kun enkelte stikkelsbær kunne ses, men jeg syntes nu, min blev både pæn og smagfuld :-D

2 kommentarer:

  1. Den ser rigtigt god ud! Jeg ved ikke lige, hvis jeg gjorde noget specielt for at bærene ikke skulle synke til bunden - jeg må bage den igen, og se hvis jeg kan gentage det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linn

      Jeg håber, du melder tilbage :-D Jeg kunne selvfølgelig også bare vende den om... du ved upside down - kage.

      - Pia

      Slet