Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 24. juli 2012

Syltede agurker


At sylte agurker kræver ikke ligefrem en længerevarende uddannelse, det eneste der kræver tid er, at finde lige nøjagtig den lage, der får dine smagsløg til at ringe. Normalt ville jeg have lavet en meget mere syrlig en af slagsen… men brok fra værtinder, der har fået dem i gave, eller dele af familien der bare ikke selv gider sylte, fik mig til at søge andre græsgange, for vi får vitterligt så mange, at vi ikke selv kan spise dem.

Og så er der lige det med eddiken. Jeg har altid valgt den brune… det gjorde moar og det gør kæresten, men det irriterer mig, at agurkerne ikke holder den flotte grønne farve, de har, hvis man køber dem. Så denne gang har jeg brugt klar lagereddike… ved du i øvrigt, hvad forskellen er? Nå ikke… klar eddike er uden tilsætninger… den brune er farvet med karamel og tilsat salt… og til de øko-bevidste, sådan en eddike findes også J Nu er det så spændende, om eddiken har indflydelse på farven af mine agurker.

Nå… men det var de der syltede agurker, jeg kom fra

4 agurker snittes i tynde skiver, drysses med 2 tsk. salt… vendes af og til de næste 1-1½ time, inden de hældes i en si, så alt overskydende væske kan løbe fra. Det tager godt og vel ca. ½ time.

Så hældes 4 dl sukker, 4 dl vand, 4 dl eddike, 4 laurbærblade, 10 enebær og en tsk. blandede peberkorn i en gryde og koges op… lad den endelig småkoge i små 10 minutter. Smag på lagen og tilsæt evt. flere smagsnuancer.

Imellem tiden skoldes 2-3 glas + låg med kogende vand tilsat en anelse atamon.


De afdryppede agurker lægges i glassene… og når lagen er afkølet en anelse, sies den og hældes over agurkerne. Inden da kan man vælge at tilsætte lagen atamon (moar + kæresten gør det… sååå det gør jeg også) læs på flasken. Skru lågene på med det samme… behøver ikke komme på køl, før åbnet. 

14 kommentarer:

  1. Farven har noget at gøre med temperaturen på eddiken.
    Men på den anden side skal agurkene gemmes, må det jo ikke være for koldt.

    I dagligdagen laver jeg en kold eddike-sukker lage, hvor jeg kommer agurkeskiver i. Den har så fine farve, men skal spises hurtigt:-)

    Fra en som elsker agurkesalat af en hjemmegjorte slags.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne ;-D

      Så blev jeg det klogere... hæ hæ altså nytter det ikke noget, at skrifte til klar eddike.

      Helt klart hjemmegjort agurkesalat... så bliver det ikke bedre ;-D

      Slet
  2. Jeg har også lige syltet agurker :) Aner INTET om farven, men min opskrift ligger i hvert fald her :) : http://kreativitaz.blogspot.dk/2012/07/agurkesalat.html

    Vh Jennifer

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jennifer :-)

      Har tjekket din opskrift, den minder rigtig meget om min, bortset fra jeg bruger atamon, så de kan holde sig længere. Tak for kikket...

      Slet
    2. Ja det er næsten det samme. Men måske jeg skal prøve med enebær næste gang - det har jeg aldrig prøvet! :)

      Slet
    3. Nelliker er også et bud... men vær varsom, de smager meget gennemtrængende. Specielt bruger jeg dem, når jeg sylter squash eller grønne tomater...

      Slet
  3. Jeg gør også som min mor! Agurkeskiverne saltes ikke, men lage af kold eddike, sukker og masser af peber hældes direkte over. Den fyr holder længe på køl, men jeg fryser som regel ned i passende portioner. Laves omkring en time før, den skal spises, så den kan stå og trække og blive smagt til, og sukkeret bliver opløst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil det sige, du fryser skiver af agurk ned... eller er lagen ved?? Vidste faktisk ikke, man kunne fryse agurker ;-D

      Kh Pia

      Slet
    2. jeg vil gerne prøve opskriften lyder virkelig spændende.

      Slet
    3. Håber du melder tilbbage med resultatet ??

      Slet
  4. Super opskrift.

    Jeg har puttet chili i den ene af mine glas - det glæder jeg mig til at smage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Tak for kommentaren ;-D God ide med chili... giver en dejlig spids kant.

      - Pia

      Slet
  5. Prøv med mynthe i et af glassene, det er excellent for fx. burgere....

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-D Tak for tippet. Det vil jeg prøve næste gang, jeg sylter.

      - Pia

      Slet