Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 22. august 2017

Svampet squashkage med snert af koriander


Nej Pia... korender er IKKE koriander. Men på trods af fejltagelsen, er det den bedste squash kage, jeg nogensinde har lavet...

Hvorvidt du vil have en eller anden form for glasur, er op til dig… men det er strengt taget ikke nødvendigt.

300 g brun farin
2 dl olie (raps)
4 æg
275 g hvedemel
1½ tsk. bagepulver
½ tsk. salt
1 tsk. natron
1½ tsk. stødt koriander
375 g groftrevet squash
Saft fra 1/4 øko-citron

Forvarm ovnen til 185 grader
Pisk farin og olie sammen… og tilsæt derefter æggene
Sigt alle de tørre ingredienser i… vend grundigt til det er godt blandet
Rør squashen grundigt i
Hældes i en smurt bradepande 23x33 cm. og bages i ca. 30 minutter
Tjek med en strikkepind om kagen er gennembagt

Update pr. 18 januar 2018
Jeg har efterhånden afprøvet min squashkage i flere varianter… dels fordi jeg altid får mange squash fra kolonihaven… men mest fordi kagen er så super svampet og lækker, at ingen andre kan slå den (endnu). Hvilken der er bedst? Er jeg ikke den rette til at afgøre… men nu får du i alt fald de andre varianter.

Kanelkage: Skift korianderen ud med 1½ spsk. kanel
Chokoladekage: 245g mel, 30 g usødet kakao, 100g hakket chokolade, 2-3 tsk. vanilje (minus koriander)
Kagen uden æg: Skift æggene ud med 2 bananer og 1 dl yoghurt
Kagen kan også laves med gulerødder i stedet for squash… eller en blanding 
Bages den i muffinsforme bliver der ca. 14-15 stk.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar