Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 20. juli 2011

Frikadeller


Duften og smagen af frikadeller kan få mit mundvand til at løbe… men opskriften på min mors rammer jeg nok desværre aldrig 100%. En skvis, en sjat og mel så det passer?? Det er en anelse ”russisk” for mig… men her kommer min opskrift, der kommer tættest på.

10 stk. middags-frikadeller

500 g hakket svinekød
1 stort finthakket løg
1 tsk. friskkværnet peber
1 æg
2 spsk. mel
1-1½ dl mælk eller vand
1½ tsk. groft salt

Rør alle ingredienser… undtagen salt… sammen med en stor grydeske
Tilsæt salt… og lad farsen stå i 10 minutter
Tilsæt ekstra væske, hvis farsen er for fast

Steg frikadellerne i smør eller smør + baconfedt… 5-6 minutter på hver side, til frikadellerne er gennemstegte med sprød skal. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar