Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 13. april 2017

Chokoladekage med nougat-skum


Af bitter erfaring har jeg lært, det er godt at afprøve en opskrift, INDEN jeg får gæster. Det gælder både dem, jeg finder på nettet… og mine egne, jeg går og ”dimser” rundt med.

Det er ikke så få opskrifter gennem tiden, der er endt, som sammenkrøllede kugler i hjørnet af køkkenet under højlydte eder og forbandelser… og med mig siddende hysterisk og sur tilbage.
Når det sker… overvejer jeg i en periode, om det er det værd? Om jeg ikke bare skal købe mig fra det? Smide alt mit køkkengrej ud… og servere færdigprodukter? Men… HALLOOO… det er der da ingen sport i. Vel?

Så velkommen til: Chokoladekage med nougat-skum

Kagen er nem at lave. Har en fyldig smag af kakao… og er IKKE hvinende sød. Jeg ville have brugt nougat ganache som topping, men under tidspres blev valget nougat-skum, hvilket absolut ikke gjorde kage oplevelsen ringere.

Til 8-10 personer:

2 æg
1 dl olie
2½ dl appelsinsaft
175 g sukker
200g hvedemel
50 g kakao
1 tsk. natron

Bland de våde ingredienser og pisk dem godt sammen med sukker

Sigt (for at undgå klumper i kagen) de tørre ingredienser i den våde masse… og vend forsigtig dejen sammen. Der skal kun lige nøjagtigt ”rodes” med massen, indtil den er blevet til kagedej og der ikke ligger klumper af tørre ingredienser, de gør nemlig ikke noget godt for kagen

Læg bagepapir i en 23 x 14 cm bageform og bag i en 175 grader varm ovn (uden varmluft) i 50 minutter. Du kan dog med fordel tjekke kagen med jævne mellemrum efter 40 minutter… med en strikkepind. Hænger der dej ved… skal kagen have lidt længere tid.

Når kagen er afkølet… faktisk har den allerbedst af, at stå i et døgn, pyntes den med nougat-skum.

Til det skal du bruge:

50g nougat… som du hurtigt zapper let flydende i mikroen… her snakker vi ”Tænd – sluk” på max et par gange.

Nougaten pisker du til skum med 2 dl fløde. Igen… vær varsom, så det ikke ender som ”smør”.

Pynt kagen… og angrib!!

3 kommentarer:

  1. Mums, nu savler jeg igen ;-) Jeg må finde en god anledning til at lave nougatskum, for det lyder altså alt for lækkert :-) Mon det vil gå godt sammen med frugt - feks ananas? Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. :-D Det kan jeg godt forstå Louise. Jeg ville nok vælge jordbær, men der er ikke andet for, end du må prøve dig frem... og fortælle mig om resultatet.
      Knus

      Slet
    2. Åh jordbær er en god ide! Det må jeg prøve næste gang, jeg skal have jordbær :-)

      Slet