Farmors opskrifter fra 1946

fredag den 1. august 2014

StufZ - kød orgie


Igen er jeg faldet for et cool gadgets, jeg bare ikke kunne leve uden... en StufZ hamburgerform... på diverse sider på You tube ser det jo legende let ud. Jeg er da også ret sikker på "øvelse gør mester". 


En fin lille rød sag, der nemt kan skilles ad i atomer... og desuden kan gå i opvaskemaskinen (hvis man er så heldig, at have sådan en)

Til mit eksperiment til 2 personer gik det ud over 300g hakket svinekød, der havde hygget sig i fryseren (næste gang vælger jeg kød, der ikke har været i fryseren, gætter på, det er nemmere at arbejde med). Æltede det sammen med salt og peber.
4 skiver hamburgerryg (pålæg)
Rigelig med revet ost


Delte kødet i to... og lagde derefter 2/3 i bunden af StufZ'en og pressede, så er kom en lille "skål" frem.


I med fyldet... først hamburgerryg, så ost... og mere hamburgerryg. Og selvfølgelig det sidste kød... så skal der presses igen :-D


Vupti... en fin forseglet "Gorden bleu" lignende ting. Her skal jeg så lige indskyde, at 150g pr. stk. nok nærmest er den mindste mængde kød, der kan anbefales. Den forseglede ok i siderne, om dog ikke helt.


Valgte at hjælpe dem lidt på vej... så vendte dem i pisket æg og krydret rasp. Stegte dem på en pande i ca. 15-20 minutter... de var jo enorme i forhold til, hvad vi plejer at få... så her var der rig mulighed for at agere "kød-gris".


Desværre skulle jeg lige have givet osten lov til at sætte sig... men kunne ikke vente, den skulle disekteres med det samme, hvilket også var ensbetydende med, at rigtig meget dejligt kødsaft røg ud på tallerkenen. Så her vil jeg anbefale at "bøffen" får lov at hvile i 6-7 minutter :-D

Hold nu op... hvor blev de gode :-D Totalt saft-spændte og velsmagende, men alt alt for meget kød efter min smag. Næste gang deler vi en 250 grams kød-djævle :-D

Lige til orientering... hverken StufZ-form eller indlæg er sponsoreret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar