Farmors opskrifter fra 1946

mandag den 2. maj 2016

Mini bananmuffins med chokolade - småt er godt


Jeg elsker at bage. Jeg gider bare sjældent at spise de kager, jeg nu har eksperimenteret med. Sidder de ikke lige i skabet første gang... bliver jeg en "tværing". Det hænger nok sammen med, at der er så mange salv-dryppende billeder (og opskrifter) på nettet... som slet ikke fungerer i den virkelige verden. Tag nu f.eks. banankage. I min verden skal den være let og luftig. Ikke kompakt... snerpende ubagt. Det er så her, andre ville kalde den: "Lækker svampet"?? 

Med hensyn til banankage... er der rigtig mange, der tilsætter et langt større antal bananer end forskreven. Selvfølgelig har jeg også selv været der, når de overmodne bananer har hobet sig op. Men seriøst... det gør slet ikke noget godt for kagen. Frys hellere de mange bananer i 200 grams poser... så er du kampklar, når lysten melder sig. Med poser af den vægt, går du aldrig helt galt i byen.

Arla's opskrift: Bananmuffins med chokolade endte med at blive min værdige modstander... og jeg blev langt fra skuffet :-D

25 stk. mini bananmuffins med chokolade:
2 æg
150 g sukker
Korn fra en ½ vaniljestang
200 g hvedemel 
2 tsk bagepulver
125 g smeltet og afkølet smør
180 g modne bananer (ca. 2 stk)
100 g mørk chokolade (ca. 55% kakao)

Pisk æg, sukker og vaniljekorn hvidt og skummende
Smelt smørret ved svag varme og afkøl
Sigt mel og bagepulver i æggemassen... og vend det med smeltet afkølet smør, moste bananer og grofthakket chokolade
Fordel dejen i 25 mini muffinsforme... og bag dem i 15 minutter ved 200 grader



Den lille rest dej jeg ikke havde muffinsforme til, røg på køl og bagt et døgn senere. Det kan nemlig godt lade sig gøre!!!




6 kommentarer:

  1. Godt, jeg kommer deroppefra - så kan jeg da forstå dit sprog. Engang i mine unge dage sagde jeg om en ikke fuldt udvokset hund "Den er sød, men hvor er den movsig!" det skulle jeg lige forklare for en vejlenser. Men 'tværing' er nu et rigtig godt ord!

    Min far var vist bedst til hunde-sproget - da Jens Peter var helt lille, sagde min far "Elsebeth, han sjaver!"

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha... troede tværing er et ord alle kender :-D

      Dine ord... er jeg dog ikke helt sikker på. Men skyder på movsig er vild?
      Og sjaver er savler??

      - Pia

      Slet
  2. Jaja, du har forstået mit himmerlandske og min fars hundesprog. Det værste, jeg vidste, var dog når jeg kom hjem en sommeraften (ikke sent, selvfølgelig!), og min far sagde, "Nå, har du været ude at føjte!" Ork, han kunne gøre mig så gal i skralden. Det var simpelthen så tarveligt, syntes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. *Smiler*... åhh ja, føjte brugte/bruger mine søde forælder stadig :-D

      Slet
  3. Hej
    Du skiver mini forme, er det den størrelse man også bruger til konfekt ?

    SvarSlet