Farmors opskrifter fra 1946

tirsdag den 31. marts 2015

Ovnbagt batat (sød kartoffel) med cremefraiche dressing


Så blev det min tur til at afprøve kræfter med sød kartoffel... som i øvrigt viser sig, ikke at være en kartoffel... men en rodfrugt. Den er ikke engang i familie med den almindelige kartoffel, hvilket man godt kunne tro.



Da det som sagt var første gang, "den søde kartoffel" skulle på bordet, havde jeg selvfølgelig været på nettet og søge... valget faldt på "almindelig bagt kartoffel", for jeg ville ikke have alt for mange forstyrrende smagsnuancer.



Jeg vaskede "kartoflerne" grundigt og skar et kryds i midten, inden de blev sat i en 200 grader forvarmet ovn. Tidsangivelserne fra diverse andre blogs spændte fra 1 til 4½ time... den med de 4½ time må absolut være en joke fra bloggerens side :-/ Jeg stillede mit æggeur på 45 minutter, for jeg skulle heldigvis have farserede rosenkål i ovnen også. På dette tidspunkt var kartoflerne fuldstændig møre... og skulle ikke have et minut mere. (Hvilket de dog fik senere, så de kunne serveres varme)



Et let pres på "kartoflen" og den skønneste orange farve viste sig. Konsistens og smag kan slet ikke sammenlignes med almindelig kartoffel... den søde smag ligefrem skreg på modspil, hvilket jeg gav den med en simpel hvidløgsdressing. Rigeligt med presset hvidløg, rørt sammen med cremefraiche 18% og smagt til med salt. Vupti... og pyntet med inderbladene fra blegselleri. 



En sjov fætter at stifte bekendskab med, men ikke en man spiser masse af... af den grund, den er overraskende mættende... og tro mig, når jeg siger mæthedsfornemmelsen være ved længe :-D 

2 kommentarer:

  1. Den fyr er i høj kurs, ikke mindst hos min amerikanske svigersøn - hans livret et en kæmpestor (nej, helst større endnu, Pia!) T-bone, en meget stor bagt sweet potato, flækket og med godt med smør og lys puddersukker i. Jeg er meget begejstret for fritterne, som kan steges på panden i olie.
    God påske - og husk nu at holde alle helligdagene arbejdsfri!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Puddersukker?? Og her sad jeg og syntes, at "kartoflen" bare ikke måtte være sødere... efter min smag. Fritterne derimod tror jeg godt kunne blive et hit :-D

      Skal nok!!! Altså holde arbejdsfri... kantinen er lukket, så det kommer helt af sig selv :-D

      Rigtig god påske til dig Elsebeth.

      Slet