Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 7. april 2013

Hjerter i godt selvskab


Jeg ved godt, der er mange, der vrænger på næsen over indmad… og syntes, vi er for underlige, når vi kan falde i svime over en sammenkogt simre-ret med hjerter. Mange gange har folk slet ikke smagt f.eks. hjerter… men har alligevel en mening om dem. Oftest er det bare: ”Åhh… det er altså for klamt”. Jeg har den holdning, er det noget jeg ikke har smagt, holder jeg min mund… men nu er jeg så heller ikke bange for at smage nye ting. Det kan kun enten bære eller briste…

2-3 stk. rensede svinehjerter skåret i mundrette stykker
2 spsk. paprika
10 mellemstore friske champignon skåret i halve
1 rød snackpeber i strimler
1 stort løg grofthakket
2 stængler blegselleri skåret i skiver
1 spsk. salt

Svinehjerterne duppes tørre… inden de pudres med paprika og ryger i en glohed stegegryde med rigeligt smør. Stykkerne skal stege og ikke koge… så vent med at rode rundt i dem, til du har fornemmelsen af, at de er ved at danne stegeskorpe. De skal ca. have 10 minutter.

Rist bagefter løg, snack peber og blegselleri kortvarigt af. Tag halvdelen fra, den skal bruges til slut… hvilket jeg selvfølgelig selv glemte K

Hæld svinehjerterne tilbage i gryden. Tilsæt vand så det dækker + salt… og lad simre svagt i 1 time. Den time kan du så bruge til at gruble over dilemmaet: ”Fløde” J Skal/skal ikke… her blev det denne gang et øredøvende skal ikke. Det ville være synd, at ødelægge den intense smag, med et ellers tiltalende fluidum.

Efter en time tilsættes de halve champignoner og resten af grønsagerne… de skal have et opkog, inden retten justeres med meljævning (mel + vand) og smages til med salt og evt. ekstra paprika.  

De møre hjerter, saftspændte champignons og prikkende paprika… fik mig så meget i ekstase, at jeg trak på skulderen over, jeg havde glemt at tage nogen af grønsagerne fra, så de ikke alle var udkogte. Savl… hvor kan jeg godt lide hjerter J

Selvfølgelig har jeg andre opskrifter med hjerter:




Følg mig via Bloglovin' J

2 kommentarer:

  1. Mums! Jeg eeelsker hjertegryde :o) Jeg har ikke det fjerneste problem med indmad, men må indrømme, at ligeså glad jeg er for hjerter, ligeså lidt begejstret er jeg for lever! Det lærer jeg aldrig at spise!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh lever :-D det er jeg nu også glad for, har dog ikke spist svinelever siden, jeg fik den åndssvage ide, at marinere den i citron. Bvaaadrrr :-(

      Men andelever... det smager så englene synger.

      - Pia

      Slet