Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 6. april 2013

Fiskefrikadeller med røget laks


Sidst vi var forbi min absolutte bedste fiske-pusher Fiskebutikken Møllefisk, købte vi blandt andet en del torskefilet. Planen med det var, at der skulle en omgang torsk i karry og kokosmælk på bordet, men i hysteri over, at der var nogen, der havde stjålet min opskrift (læs her), nægtede jeg purre… og besluttede mig for, at lave fiskefrikadeller i stedet for.

500g torsk
100g røget laks
1 finthakket rødløg (dumt… farven er helt forkert i de lyse deller)
1 æg
2 spsk. mel
½ tsk. salt  
½-1 dl fløde

Jeg hakkede torsken fint med mini-hakker

Skar laksen så fint med kniv, som det kunne lade sig gøre

Rørte alle ingredienserne sammen og satte på køl i 30 minutter

Dellerne stegte jeg ved middel varme i ca. 12-13 minutter

Hvis jeg selv skal sige det… og vurderer efter kærestens brummelyde, er det de bedste fiskefrikadeller, jeg nogensinde har lavet… tihi… de er også de eneste J Og hvorfor jeg ikke har lavet fiskefrikadeller før, fatter jeg simpelthen ikke, det er jo pærenemt og det skal da heller ikke være en hemmelighed, at jeg har planer om flere variationer hen ad vejen.

Jeg serverede dellerne med en simpel ”salat”, kogte kartofler og smørsovs. Vi kunne ikke blive enige om, om der skulle hjemmelavet remolade eller hjemmelavet wasabi-creme til… så vi fik ingen af delene J


Følg mig via Bloglovin' J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar