Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 5. juli 2014

Skøn løgsuppe - jeg glemte alt om


Hold op hvor er det længe siden, jeg sidst har blogget her på Mini-hakkeren. Men de sidste 1½ måned op til dimissionerne, har virkelig trukket tænder ud... og lysten til nye eksperimenter, mens det stod på, må siges at have været -2... men nu er jeg tilbage :-D og her får I min udgave af løgsuppe. Vintermad?? Nej... ikke nødvendigvis i min verden... bare alt for mange løg i skabet :-D

Løgsuppe til 3 personer:

650g løg
3 fed hvidløg
20g smør
1 spsk. olie
2 dl kyllingsky
Saft fra en 1/4 øko-citron
1½ spsk. sukker
2 spsk. eddike
6 dl vand
1 tsk. sambal oelek
Salt og peber

Start med løgene


Som snittes og hakkes
Varm smør og olie op i en tykbundet gryde, tilsæt løgene og skru ned til middel for varmen
Brun løgene forsigtigt i ca. 20 minutter, de må ikke brænde på
Tilsæt de øvrige ingredienser... undtagen salt og peber
Lad suppen simre i 20-30 minutter... ups glemte alt om den, så den fik faktisk lidt over 1 time, men det gjorde ikke noget skidt for resultatet :-D
Smag suppen til med salt og peber. Timian ville sikkert også have gjort skønne underværker, men den står ligesom i kolonihaven, så den måtte jeg tænke mig til :-D
Server suppen med brød eller mini-croissanter

Skøn suppe der gør noget godt for hele systemet... ha ha. Desuden er den jo nærmest "gratis"

2 kommentarer:

  1. Uhhhmmm har længe drømt om løgsuppe. Måske det skulle laves en dags tid når vejret er gråt :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Låvise

      Det vil du ikke fortryde :-D Men jeg x'er nu fingre for, vi ikke får gråvejr inden for den nærmeste fremtid :-D

      - Pia

      Slet