Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 18. juli 2012

Boller med soltørrede tomater og basilikum


Da vejret ikke ligefrem opfordrer til udendørsaktivitet, hev jeg kenwooden og mini-hakkeren ud af køkkenskabet.

I køleskabet fandt jeg en slat ymer… hvorfor den i sin tid blev købt, aner jeg ikke… det må være kæresten J og et næsten fyldt glas med soltørrede tomater i olie. Det skulle i alt fald bruges, for jeg har fået en ny favorit men tager jeg ikke meget fej, har jeg gudhjælpemig også et glas stående i kolonihaven ... og en ½ pakke gær.

Ved tørprodukterne stod en ½ pose rugmel, som jeg længe har ignoreret… men nu er jeg omvendt, så rugmel kommer atter på indkøbslisten. Jeg skulle åbenbart bare lære, at bruge det rigtige forhold J

Og så er der lige vindueskarmen… min basilikum som trængte til at blive studset.

Jeg smøgede ærmerne op og gik i gang… nybagte boller i stor Stop Spild Af Mad stil:

25g gær
2 dl håndvarmt vand
2 dl ymer
150g rugmel
400g hvedemel
1 tsk. sukker
2 tsk. salt
75g soltørrede tomater i olie + 2 spsk. olie
1 stor håndfuld frisk basilikum

Oplæs gæren i vandet og hak soltørrede tomater og basilikum groft

Hæld ymer, rugmel, salt og sukker i gærvandet og rør godt sammen

Tilsæt tomat/basilikum blandingen + 2. spsk. olie fra tomaterne og 2/3 af hvedemelet (tilføj den sidste 1/3 hvis det er nødvendigt)

Dejen skal ende med at blive smidig og glat at arbejde med

Lad dejen hæve lunt under et klæde i 1 time

Form den til boller, som trykkes let flade og pensles med mere olie fra de soltørrede tomater, nu skal de igen hæve en time…

Pensel igen med olie og sæt dem i en 200 grader var ovn i 20-25 minutter

Lækre luftige boller med den mest tænderløbende duft J Kæresten var ikke i tvivl om, han boede på 3’ede sal, da han kom hjem…

Spis dem evt. med store solmodne tomater og pålæg… f.eks. kylling

Se evt. flere af mine opskrifter på boller her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar