Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 2. marts 2013

Fyldte portobello svampe

J Yep… jeg er på højkant igen. Det medførte, jeg simpelthen ikke kunne gå forbi, de kæmpestore og flotte portobello svampe, Rema havde stillet i min højde. De stod ikke på indkøbssedlen, men den havde jeg heldigvis glemt J

Og hvad skulle jeg så lige bruge dem til? Vi skulle spise sent, så jeg gad ikke noget alt for tungt… men en portobello svamp med lækkert fyld, var der plads til.

Jeg knækkede stokkene af 4 svampe… efter de var renset. Lagde dem i et fedtsprøjtet ildfast fad med bunden i vejret. Fyldte dem med oksefars… ikke en hvilken som helst oksefars.

I febervildelse havde jeg tidligere på ugen forvekslet en Pecorino Romano med parmesan… ”Har du købt fåreost??” Sagde kæresten og rynkede på næsen. Øhh… ja, det havde jeg så, men trods alt ikke med vilje, men helt klart, den kommer afgjort i indkøbskurven igen J

Tilbage til fyldet… 200g oksefars rørte jeg sammen med et æg, salt og rigeligt friskkværnet peber… men ikke mindst, gavmildt meget revet Pecorino Romano, farsen skal bare have så meget, den kan tage. Så røg de i ovnen… 35 minutter ved 200 grader.

Da farsen var gennemstegt, fik den lige en lille skive stærkt lageret ost på toppen, som fik lov at smelte. Her skulle jeg så have været hurtigere med kameraet, for på få sekunder, ser det ud som om, svampene er lamineret… J

Til svampene serverede jeg en hurtig tøm-køleskabet salat og en hjemmelavet dressing. Hvilket viste sig, at være et godt valg, for portobello svampe er virkeligt mættende.

2 kommentarer:

  1. Lækkert! Hvad er det for en dressing?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var det. Dressingen lavede jeg af creme fraiche, som blev smagt til med ketchup og dijonnaise... og en knivspids salt. Måske ikke specielt kreativt, men den smagte godt ;-D

      - Pia

      Slet