Farmors opskrifter fra 1946

søndag den 7. juli 2013

Herman – værd at vente på


Ha ha… hvor sjovt!! Jeg fik for 10 dage siden overbragt Herman af min kære bror og svigerinde. Hold nu op… hvor er det mange år siden, jeg har set ham. Og dengang var det ikke en fornøjelse for hverken mig eller postbuddet K En penneveninde havde sendt ham med posten… og jeg er ret sikker på, I sikkert selv kan gætte resultatet. Ups!! Den Herman døde RIP.

Om det også er forbudt at lave Herman til små Herman’er… ved jeg ikke, men sådan endte min. Kagen tog mig med storm, velsmagende og luftig… en anden gang, skal der helt sikkert rosiner i også, det ville være prikken over i’et (ikke at den manglede)

 
Herman er en venskabskage. Herman er naturlig gærende og bliver færdig på 10 dage. Han må ikke stå i køleskabet, men skal stå på køkkenbordet med køkkenrulle over. Herman vokser nemlig ved stuetemperatur.

Han skal stå lyst, når du rører i ham, skal du huske at skrabe kanterne.

ADVARSEL

Hvis Herman ikke bobler er han død. Det er iøvrigt også forbudt at give ham et nyt navn.

Fremgangsmåde

Dag 1 – Du modtager Herman

Dag 2 – Rør i Herman ca. 2-3 gange

Dag 3 – Rør i Herman ca. 2-3 gange

Dag 4 – Herman er sulten og skal derfor have 2dl. mælk, 2dl, hvedemel og 2,5dl sukker

Dag 5 – Rør i Herman 2-3 gange

Dag 6 – Rør i Herman 2-3 gange

Dag 7 – Rør i Herman 2-3 gange

Dag 8 – Rør i Herman 2-3 gange

Dag 9 – Herman er igen lidt sulten og skal have det samme som dag 4. Desuden skal han nu deles i 5 lige store portioner, som du giver til 4 af dine venner, sammen med denne pasningsvejledning.

Dag 10 – Herman er rigtig sulten og skal have følgende:

1,5 dl. olie
3 æg
2,5 dl sukker

Olie, sukker og æg piskes først sammen og tilsættes herefter sammen med:

3,5 dl hvedemel
2 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
100 gr. hakkede nødder (brugte mandler)
100 gr. hakket chokolade
2 revne æbler
2 tsk. kanel

Rør Herman godt sammen og hæld ham i en stor rund for (26-28 cm. i diameter)

Stil Herman på den nederste rille i ovnen og bag ham ca. 35-45 min. ved 175 grader.

Er du ikke så heldig, at der er nogen, som har en klat Herman, kan du også selv starte ham op.
 
Opstart af Herman

1 1/4 dl. mel
1 dl. kærnemælk
1/4 – ½ tsk. salt.

Røres sammen og står 4 dage ved stue temperatur.

Denne kage er velegnet til skoler og dine venner fra skole og arbejde vil elsker jer, for at modtage en Herman - Venskabskage 
Følg mig via Bloglovin' J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar