Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 24. juli 2013

Rabarber – jordbær kompot med basilikum


Støn… orker man næsten at spise andet end kolde desserter i den hede?? Ikke her på matriklen K jeg ved godt, jeg måske risikerer tæsk med en våd Berlinger, men hold nu op… hvor kunne jeg godt bruge et par dage i dejlig, kølig, forfriskende regnvejr.

Ikke desto mindre gik jeg i gang med at koge kompot… for kæresten var ved at dø af grin, da jeg plynede rabarberbedet for ikke mindre end 5kg rabarber. Hans spørgsmål: ”Hvornår har du så tænkt dig, at jeg skal slæbe dem ned fra tredje sal, når de fylder for meget i fryseren?” Hmprff…  

500g rabarber
300g jordbær
1 dl vand
200g sukker
1 vaniljestang
1 stor håndfuld friske basilikumblade
1 spsk. sukker

Pæresimpelt er det… det hele… undtagen basilikum og 1 spsk. sukker hældes i en gryde. Så får det lov at koge i ca. 30 minutter, til rabarber og jordbær er udkogte. Sådan kan jeg nemlig bedst lide det J

Basilikum og sukker blendes…  og lad det koge med 1 minuts tid mere.

Kompotten kan spises både kold og varm med mælk eller fløde. Den kan bruges til rabarber/jordbær kage… du ved den med makroner og flødeskum. Til pandekager… men jeg har nu tænkt mig også at forsøge mig med endnu en parfait.

Endnu engang... har du ikke smagt basilikum i det søde køkken, så er det altså på høje tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar