Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 3. juli 2013

PP eksperiment


”Har du set, der er nakkefilet på tilbud?” Sagde en ældre dame med blåligt hår og rollator til mig i Rema. ”Den kan du bruge til… af fylde med svedsker, skære i koteletter, til sammenkogt…” I en så høj lyd, at jeg måtte knibe øjnene sammen… sagen blev ikke bedre af, jeg kunne fornemme kærestens fnisen bag ryggen på mig. Jeg spændte ikke ben for hende, men stak af på et tidspunkt, hvor der var ophold i hendes ordstrøm J (med en stor filet i indkøbskurven)

Tanken var… pulled pork med dry rub. Så uden faktisk at skæve til nogen opskrifter gik jeg i gang. Paprika, karry, spidskommen, koriander og andre krydderier fra hylden blev blandet med salt… og det blev de godt resterende 1,2kg filet smurt ind i og kom på køl i 12 timer.

Inden den skulle i ovnen, gik det så op for mig, at den faktisk skulle have lagt i saltlage også K men det må vente til næste gang. Dyret røg i en 100 grader varm ovn, sammen med en slat vand. Indimellem overøste jeg stegen med ”vandet”… som jeg efter 6 timer havde tilført en ½ øl… resten drak jeg selv, mens mave skreg på føde pga. af duften.

Da der var gået 10 timer… valgte jeg at skrue op for temperaturen, for kernetemperaturen havde kun nået de 83 grader. Så to timer senere… var den på 95 grader.

Den fik lov at hvile i 23 minutter… så kunne jeg simpelthen ikke vente længere. Rev kødet fra hinanden… iiihhh guder det duftede… og overøste med væske fra fadet.

Jeg blev faktisk rigtig godt tilfreds med resultatet, på trods af fejl og mangler, så nu skal det prøves på webberen i den nærmeste fremtid J

 
Her kan du i øvrigt se mit forsøg med pulled lamb mums!!

Følg mig via Bloglovin' J

2 kommentarer:

  1. Der ser bare virkelig lækkert ud! Jeg skal simpelthen have kastet mig ud i at prøve det af også...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er totalt lækkert, men det er godt nok næsten ikke til at holde ud at vente på... duften oohh my god :-D

      Dog tror jeg, jeg prøve en "rigtig" opskrift næste gang

      Slet