Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 27. december 2012

Dejligt rugbrød med Tørsleffs tørret surdej


Ok… jeg sprang over, hvor plankeværket er lavest J Dette er ikke et sponseret indlæg… men jeg vil dog alligevel opfordre til, hvis du… som jeg, nærmest får små knopper ved tanken om en voksende og boblende surdej på køkkenbordet… at prøve produktet.

Jeg fik brevet i en skøn julegave fra min søde kollega, som ikke gad høre mere på mine dårlige undskyldninger. Så efter et bryllup, juleaften og 1. juledag, hvor alt har stået på mad i bunkevis… og alt alt for meget alkohol, skreg min krop højlydt på groft velsmagende rugbrød.

På bagsiden af brevet står der en opskrift… den har jeg næsten fulgt, men her kommer min version:

Til 1 rugbrød

5½ dl lunt vand
20g gær
1 brev Tørsleffs tørret surdej
85g hørfrø
85g solsikkekerner
175g 5 korns blanding
270g rugmel
2 tsk. salt

Jeg opløste gæren i det lune vand. Og tilsatte derefter alle de andre ingredienser.

Kørte dejen sammen i 10 minutter… inden den kom i en smurt form.

Herefter fik den lov at hæve på køkkenbordet i 2 timer.

Så røg den i oven ved 190 grader i 70 minutter.

Jeg vendte brødet ud på bageristen og rugbrødet fik lov at køle af.

Behøver jeg mon sige, det var frygtligt svært at vente?? Iskoldt smør og en skive god ost på en tyk humpel rugbrød… i dag slår det alt julesulet J

4 kommentarer:

  1. Ser virkelig lækkert ud. Hvad koster sådan et brev?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Olof ;-D
      Brevet koster vist mellem 12-15kr... så i princippet kan det slet ikke svare sig, men det blev virkeligt godt og ikke sidste gang.
      _ Pia

      Slet
    2. 12,95 har jeg set den til. Måske behøver man ikke bruge et helt brev pr. brød?

      Slet
    3. Det tør jeg så ikke sige... på brevet står der til et brød.

      Forsøgte mig iøvrigt med rugbrød her i weekenden... uden surdej men med øl... piiiv... spild af god øl ;-D

      Slet