Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 11. august 2012

Vild med fisk


Det er gået lidt sløjt til med at spise fisk 1-2 gange om ugen på det sidste. Og det på trods af, at fisk er det nemmeste mad at bikse sammen… mad der ikke kræver de store armbevægelser eller tid for den sags skyld. Jeg elsker fisk og har selvfølgelig mine favoritter J Lyssej er ikke en 10’er på min skala, men den kan sagtens snige sig op på en stor 7’er J

I fryseren fandt jeg et stort bæst af en lyssej filet, som det var på tide at få spist. Jeg saltede den let i et par timer, inden den blev skåret i hapser og smurt med dild/persille olie. Selvfølgelig kan man godt bruge andre krydderurter, man skal dog være varsom… for lyssej er en fisk, der ikke smager af særligt meget.

Så røg den i ovnen ved 250 grader i 15-20 minutter… den er færdig, når den let skiller sig i lameller.

Til fisken lavede jeg merian-kartofler J Nye kogte kartofler, snurret rundt i en klat smør og tilsat (i dette tilfælde) tørret merian… de blev gode. Men næste år vil jeg have den friske slags i kolonihaven.

Desuden en nem salat med nye lækre grønsager… ja selvfølgelig også fra kolonihaven. Der var sprød og lækker sommerkål, saftige squash, knasende gulerødder… og en håndfuld røde købe – tomater.

En let, hurtig og lækker middag… men som sagt, lyssej er ikke min favorit. Den er meget mager og ville helt klart have været bedre i en form for flødesovs... men det er et helt andet kapitel. J

2 kommentarer:

  1. Hej
    Sjovt. Jeg salter også fisken et par timer inden jeg skal bruge den.

    Lækker salat med fine farver. ELsker farverig mad:-)

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne ;-D

      Tak for din kommentar

      Kh Pia

      Slet