Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 27. oktober 2012

French toast


Jeg er græsenke i denne weekend. Kæresten er på fisketur med gutterne, hvor de skal overnatte i bivuak… så er det lige her, jeg tænker, de er for underlige J Opfattelsen blev ikke mindre, da jeg i morges røg min første smøg på altanen. Hold da op… hvor var der koldt, samtlige biler, jeg kunne se, var jo frosset til.  

Jeg gik så i gang med ”store oprydningsdag ” på kontoret… og det var virkelig tiltrængt. Bunkerne af kogebøger jeg altid sidder med næsen i… var voldsomme. De blev sat i reolen i sirlige rækker… og nu forstår jeg måske bedre, hvorfor kæresten syntes, jeg er for underlig. To meter kogebøger… det er der da ikke noget unormalt i, er der?? At jeg så nok burde smide den ene meter ud, det er en helt anden snak. Men jeg syntes godt nok stadigvæk, det er uretfærdigt, når han siger: ”Vi har kogebogs-indkøbs-stop” J

Nå… men jeg havde så valget… skulle jeg købe vildt og umotiveret ind og lave overdådigt mad til mig selv J Eller… skulle jeg være så fornuftig, at jeg lavede ”tøm køleskabet” mad? Faktisk… selvom det ikke var det, jeg havde mest lyst til… valgte jeg den billige løsning. Jeg klapper lige mig selv på ryggen i bedste Stop Spild Af Mad stil.

I æggebakken havde jeg fundet en opskrift på French toast.

Jeg havde langt fra alle ingredienserne, så jeg måtte virkelig improviserer. Ja, ja… nu griner du højt. Hvem pokker har brug for en opskrift til French toast??

Jeg startede med de syltede rødløg. Hm!! Ups… ingen eddike, men i køleskabet stod et glas med den overskydende lage fra de syltede rødbeder. Farven passede jo fint, så den nappede jeg 1 dl af, kogte den ind sammen med 1 dl vand, 25g sukker og to laurbærblade. Et rødløg i skiver røg i… og det blev sat på køl. Minder faktisk en hel del om, de råsyltede rødløg jeg før har lavet.

2 æg blev pisket godt sammen med salt og friskkværnet sort peber… og to toastbrød blev lagt til sugning, inden de fik en tur på panden. 4-5 minutter på hver side ved jævn varme.

Straks de er vendt første gang… kom jeg skinke, cheddarost og barbeque krydderi på. Læg evt. låg på, så smelter osten hurtigere… pynt med en dusk, for syns skyld.

Så er der serveret...
 
Neeej stop… jeg glemte de syltede rødløg J

Konklusion: French toast bliver vist aldrig min hof ret, selvom konsistens og smag var udmærket. Jeg er mere til æg for sig og brød for sig… men jeg kender en, der helt sikkert vil blive vildt begejstret J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar