Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 7. november 2012

Mini pølsehorn


Lige i tiden nørkler jeg rundt i Amo’s "Den store fødselsdags bagebog" med det resultat, mundvandet løber i stride strømme J

Den første opskrift jeg har valgt at afprøve, er en gærdej, der blandt andet kan bruges til pølsehorn. Det er en nem og lækker dej, at arbejde med… og hånden på hjertet, jeg har seriøst aldrig fået så godt pølsehorns brød før. Dog skal der lige siges… at fremgangsmåden med at rulle dejen ud i cirkler, for så at skære den i trekanter, rækker min tålmodighed slet ikke til, det er jo ”bare” pølsehorn. Desuden… ender pølsehornene med lidt for meget dej her… og alt for lidt dej der J


Nå… men du skal bruge:
500g hvedemel
75g smør
50g gær
1 æg
2½ dl skummet mælk
1 spsk. sukker
1 tsk. salt

Derudover:
Pølser (jeg brugte wienerpølser skåret i tre)
1 sammenpisket æg
Kværnet groft salt

Lun mælken og opløs gæren heri.
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt til dejen er glat og ensartet.
Lad dejen hvile et par minutter, mens du får Kenwood'en af vejen


På job laver vi hver dag omkring 100 pølsehorn… og der er der altså ikke tid til cirkler og trekanter, så har du travlt… eller ingen tålmodighed, gør som nedenstående J

Rul dejen i en pølse og skær den i ens stykker


Læg pølsestykket på dejen og rul den tæt udenom


Læg pølsehornene på en plade og lad dem hæve i 20 minutter


Pensel dem med sammenpisket æg og kværn groft salt over (det kan undlades, men jeg er en salt-gris)


Forvarm ovnen til 220 grader og bag hornene i 10-12 minutter


Server med en god ketchup, du kan selvfølgelig også vælge at smøre ketchup på dejen, inden den rulles om pølsen. 
Pølsehornene kan fryses... hvis du kan nå det.   


2 kommentarer:

  1. Tak for tip til pølsehornene! Nu har vi holdt børnefødselsdag og jeg har bagt pølsehornene, som du foreslår. De blev fine og lækre! :o) Jeg har også Amo's fødselsdagd bagebog, og bruger den når jeg skal bage. Nemme opskrifter og dejen er altid vellykket. Lige hvad en nybegynder skal bruge! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elena

      Dejligt du kunne bruge mit tips ;-D Man skal jo heller ikke gøre det mere besværligt end højst nødvendigt...

      Slet