Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 10. november 2012

Napoleonshatte x 2


Jeg er ikke særlig god til mørdej… men det afholder mig nu ikke fra, at kaste mig ud i Napoleonshatte. Absolut en af de bedste små kager, jeg kan få. 

Til 24 mini napoleonshatte skal du bruge:

2½ dl mel (145g)
1½ dl flormelis (75g)
100g koldt smør
1 æggeblomme 
1 tsk. vanilje – eller kornene fra en vaniljestang
Kør hurtigt dejen sammen…
Mel, vanilje og flormelis sigtes
Tilsæt det kolde smør i klodser
Arbejd med dejen til den ligner ”revet ost”
Tilsæt æggeblommen, saml dejen og læg på køl i minimum en ½ time.

Kransekagemassen:
250g marcipan
125g sukker
1 æggehvide
Kør hurtigt ingredienserne sammen

Rul dejen tyndt… drys med en anelse mel, hvis dejen er klistret
Udstik bunde på 7cm… brug evt. et vinglas
Form små kugler af kransekagemassen og læg på…
Fold napoleonshattene med en hånd, ved hjælp af pegefinger, langemand og tommeltot
Bag kagerne ved 220 grader til de er lysebrune i kanterne. (Ca. 8-10 minutter)
Smelt en god overtrækschokolade over vandbad… når kagerne er afkølede, dyppes de i den smeltede chokolade… skrab evt. lidt af chokoladen af, ellers kan det godt virke for ”vammelt”
Lad chokoladen stivne
Jeg opbevarer mine Napoleonshatte i fryseren (hvis jeg kan nå det)… og tager dem jeg skal bruge op 5 -10 minutter før brug. 











Ingen kommentarer:

Send en kommentar