Farmors opskrifter fra 1946

lørdag den 10. november 2012

Napoleonshatte x 2


I øjeblikket er min favorit beskæftigelse i køkkenet bagning J Og da valget i uge 45 faldt på Napoleonshatte fra Amo’s: ”Den store fødselsdags bagebog”, var det bare om at komme i gang.

Hmprff!! Ligeså begejstret jeg var for bogens pølsehorn... Lige så U-begejstret er jeg for opskriften på Napoleonshatte… eller i alt fald mørdejen. Dejen var træls og virkelig kompakt at arbejde med, totalt umulig at rulle tynd… ydermere er den, efter min smag, knasende tør efter bagning L Til Amo’s kager valgte jeg at bruge ren marcipan… det var så heller ikke så smart, men nu er det prøvet. Helt klart ikke en opskrift, jeg vil anbefale.

Men ok… jeg opgiver ikke så let J Min kollega er bager… og tro mig, jeg bliver bombaderet med alt fra mellem himmel og jord, så hendes opskrift, skulle selvfølgelig også afprøves J

Til 24 napoleonshatte skal du bruge:

2½ dl mel
1½ dl flormelis
100g koldt smør
1 æggeblomme (hvis du tør… brug et skal-æg og husk… gem hviden)
1 tsk. vanilje

Kør hurtigt dejen sammen… mel, vanilje og flormelis blandes, tilsæt det kolde smør i klodser. Arbejd med det til det ligner ”revet ost”… tilsæt så æggeblommen hurtigt. Saml dejen og læg på køl i minimum en ½ time.

Kransekagemassen:

250g marcipan
125g sukker
1 æggehvide

Kør hurtigt det hele sammen… Og nu er du klar J

Jeg ejer desværre ikke et udstikker sæt, men vinglas… det har jeg J Brugte et med en diameter på 7cm. Rul dejen tyndt… drys med en anelse mel, for dejen er klistret.

Form små kugler af kransekagemassen og læg på…

Fold napoleonshattene med en hånd, ved hjælp af pegefinger, langemand og tommeltot.

Bag kagerne ved 220 grader i… og så er det her, det virkelig går op for mig, at min kollega er bager… til de er lysebrune i kanterne. (Ca. 8-10 minutter)

Smelt en god overtrækschokolade over vandbad… (jeg ønsker mig virkelig en chokoladesmelter) Dyp hjørnerne i chokoladen (når kagerne er afkølede), derefter bunden… skrab evt. lidt af chokoladen af, ellers kan det godt virke for ”vammelt”. Læg til tørre på ovnens bagerist.

Så er der napoleonshatte J (Nøddehornene kommer senere… nu er der dømt familiehyggeJ)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar