Farmors opskrifter fra 1946

onsdag den 21. marts 2012

Tun mousse med æg

Fra jobbet nyder Gizmo og jeg godt af, at vi har stor salat buffet. Det er ikke så sjældent om fredagen, at jeg kan købe en stor portion tun i vand med hjem til billige penge… ellers ville den bare blive arkiveret lodret, selvom den ikke fejler noget og har været opbevaret korrekt. Det kan mit lille Stop spild af mad hjerte slet ikke kaperer… Gizmos endnu mindre J

Min hjerne kværnede i tunmousse… havde dog ikke lyst til at lave den  , jeg normalt laver… så jeg søgte på nettet og faldt over denne her: Mormors tunmousse med kaviar ... I øvrigt en side udelukkende dedikeret til tunmousser J

Her er min udgave med lidt småjusteringer i både ingrediensliste og tilberedning.

300g drænet tun i vand
3 hårdkogte hakkede æg
1 dl mayonnaise
250g creme fraiche 38%
2 spsk. Tomatpure
1 tsk. Paprika
1 tsk. alt
1 hakket løg
2 spsk. sort cavi-art
3 blade husblas
½ dl citronsaft fra en økologisk citron

Sådan gjorde jeg:

Blødgør husblasen i rigeligt koldt vand.

Tun, løg, paprika, tomatpure og salt røres forsigtigt sammen… så alle ingredienserne er godt fordelt.

Så tilsættes mayonnaise og creme fraiche.

Husblassen blev knuget fri for vand, hvorefter den kom i citronsaften og fik en tur i mikroovnen i 10 sekunder ved fuld effekt… og da den var afkølet en anelse, blev den rørt i tunmassen.

Herefter tilsatte jeg massen de hakkede æg og rigeligt med cavi-art .

Smagte den til… og så er det ellers bare, at fylde den i forme. Jeg valgte silikone muffins forme. 2 røg direkte i fryseren, for jeg var ikke klar over, om de kunne fryses. Det kan de J

Jeg fik 12 små tunmousser ud af portionen… nogen af dem er i fryseren… og de andre røg i køleskabet i mindst 3 timer… dem spiste vi hurtigt med største velbehag. De nåede simpelthen ikke engang at blive pyntet, men i princippet er det jo gode tegn J

Efter de har været på køl, kan de forsigtigt lirkes ude af formene. Tun mousse part II… pyntning og servering kommer senere… hvis jeg når det J

2 kommentarer:

  1. Hvor fint med portionsanrettet tunmousse. Den side må jeg vist kigge nærmere på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig god side, og klikker du på http://www.3retter.dk/3retter-netvaerket er der flere sider med forskellige retter.
      Glæder mig til, at pynte mousserne, næste gang de skal på bordet ;-D

      Slet