Farmors opskrifter fra 1946

torsdag den 1. marts 2012

Marcipan/nougat snegle


Lad mig sige det sådan… de smagte langt bedre end de så ud. Hmprf… grøn marcipan gør ikke noget godt for udseende i snegle, men det var, hvad jeg havde liggende… skulle måske lige have sat hælene i, da jeg forberedte fyldet J

Først lavede jeg en dej af:

20g gær
2 dl skummetmælk
1 spsk. sukker
50g smør
350g mel

Den fik lov at hæve ca. 30 minutter, inden den blev rullet ud til et rektangel.

Så kommer vi til fyldet L

75g marcipan (i dette tilfælde grøn)
60g nougat
50g blødt smør
1 spsk. sukker

Og så gjorde jeg det, man slet ikke skal gøre… blødgjorde hele molevitten i mikroen, i stedet for at… hvis jeg havde taget det ud i ordentlig tid, at have rørt det sammen. Det er så her, jeg skulle have startet forfra…

Fyldet blev smurt på dejen, som så blev rullet som en roulade og skåret i skiver. Drej den yderste snip nedenom bunden… så ryger fyldet ikke ud på bagepladen.

De fik lov at hæve i 30 minutter… hvorefter de fik et tryk ovenfra og blev penslet med æg.

En tur i ovnen ved 200 grader i 15 minutter.

Som glasur fik de en tynd skive nougat, som smeltede af sig selv.

Note: Med lukkede øjne smagte sneglene fantastisk… med åbne mistede jeg appetitten. Kæresten var heldigvis ligeglad og spiste med største velbehag J  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar