Farmors opskrifter fra 1946

mandag den 13. februar 2012

Morgenboller med salt og peber


Jeg blev inspireret af hurtige rundstykker. Nemt og let at gå til. Så kunne jeg også lige få gang i mit vidunder. Jeg er overhovedet ikke en habil bager, så jeg starter i det små J

Sådan lavede jeg mine morgenboller:

50 g. gær… øh i en pakke økologisk gær er der kun 42g, så det var det, jeg brugte. Opløste det i 3 dl lunkent vand. Blandede det sammen med 1½ tsk. salt, 1 spsk. olie og ca. 500 g. hvedemel.

Delte dejen i 9… og satte dem på bageplade.

Så skulle de bare hæve… right… med kun 18 grader i køkkenet, blev jeg rimelig utålmodig efter en time J

Penslede bollerne med et æg… og dryssede med friskkværnet peber og kværnet krystalsalt

De kom i ovnen… der var forvarmet til 250 grader i ca. 15 minutter

Bollerne blev rigtig lækre… men jeg vil nu ikke kalde dem for rundstykker J Næste gang sætter jeg vand i bunden af ovnen… har en fornemmelse af, at det måske vil gøre noget godt for krummen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar